Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2010
Ανοίγει ο δρόμος για την πώληση του 39% και του μάνατζεμεντ των ΕΛΤΑ
Ανοίγει ο δρόμος για την πώληση του 39% και του μάνατζμεντ των ΕΛΤΑ ...
Υπό το φόβο νέας αύξησης στο έλλειμμα των ΔΕΚΟ εποπτείας του το 2010, λόγω κατάπτωσης εγγυήσεων..
αλλά και των αυστηρότερων μέτρων που απαιτεί το αναθεωρημένο μνημόνιο, το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων επιταχύνει τις παρεμβάσεις του πέραν του ΟΣΕ - αστικές συγκοινωνίες και στα ΕΛΤΑ.
Μετά την κατάρτιση του business plan του Οργανισμού (δημοσιεύθηκε στη «Ν» 23/8), το ΥπΥΜεΔ έχει καταρτίσει σε συνεργασία με το ΥΠΟΙΚ σχέδιο νόμου, με το οποίο αφενός τίθενται οι προϋποθέσεις για την απελευθέρωση της....
ταχυδρομικής αγοράς (εναρμονίζεται η Ελλάδα με Ευρωπαϊκές Οδηγίες) και αφετέρου ανοίγει ο δρόμος για την πώληση του 39% και της παραχώρησης του management των ΕΛΤΑ.
Στο νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί μέσα στον Οκτώβριο στη Βουλή, προβλέπεται η επιδότηση των επιδόσεων γραμμάτων στις παραμεθόριες περιοχές ή στα νησιά, που έχουν δημιουργήσει και τις μεγαλύτερες οικονομικές ζημίες στον Οργανισμό.
Ταυτόχρονα όμως, διατηρείται το μονοπώλιο της εταιρείας στις επιστολές έως το 2013, αφού η απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς θα λάβει χώρα την 1η Ιανουαρίου του 2013 και η Ελλάδα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία συμμόρφωσης με την κοινοτική οδηγία έως το τέλος του τρέχοντος έτους.
Το νομοσχέδιο
Αναλυτικότερα, στο νομοσχέδιο, που αποτελείται από 18 άρθρα, περιγράφεται η εναρμόνιση της χώρα μας με την κοινοτική οδηγία για την απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς, ενώ αναφέρονται οι ορισμοί της ταχυδρομικής υπηρεσίας και το περιεχόμενο της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας, όπου, μέσω της εφαρμογής της, εισάγεται η επιδότηση της επιστολής για ασύμφορες οικονομικά περιοχές.
Όπως περιγράφεται στο άρθρο 2, οι καθολικές υπηρεσίες ταχυδρομικής, που προσφέρονται σε περιοχές όπου λόγω γεωγραφικών συνθηκών καθίσταται δύσκολη η προσέγγισή τους, θα επιδοτούνται. Το κόστος αυτών θα καθορίζεται από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων ΕΕΤΤ . Η καθολική υπηρεσία δύναται να παρέχεται από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα.
Στις υποχρεώσεις του φορέα αναφέρεται ότι αυτός πρέπει να εξασφαλίζει επαρκές σύνολο σημείων πρόσβασης και επαφής των χρηστών σε όλη την επικράτεια. Επίσης, υποχρεούται να διαθέτει για την περισυλλογή των επιστολών ένα σημείο πρόσβασης ανά 1.000 κατοίκους στις αστικές περιοχές και ένα σημείο πρόσβασης σε κάθε οικισμό στις αγροτικές περιοχές.
Ακόμη υποχρεούται να πραγματοποιεί μία περισυλλογή την ημέρα και μία διανομή την ημέρα στο χώρο -ή κατά παρέκκλιση λιγότερες φορές με ειδική άδεια της ΕΕΤΤ όταν δεν υπάρχει συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση- κάθε φυσικού ή νομικού προσώπου.
Στο άρθρο 3 περιγράφεται αναλυτικά τι περιλαμβάνεται στην καθολική υπηρεσία για τα ταχυδρομεία. Ειδικότερα, εμπεριέχει:
1. Τις επιστολές ταχυδρομικών αντικειμένων βάρους έως 2 κιλών.
2. Την περισυλλογή, μεταφορά, διαλογή και διανομή ταχυδρομικών δεμάτων βάρους έως 20 κιλών.
3. Τις υπηρεσίες συστημένων και αποστολών αντικαταβολής και
4. τις εθνικές και διασυνοριακές υπηρεσίες.
Οπως αναφέρεται, η ποιότητα δεν μπορεί να είναι χαμηλότερη από τις αντίστοιχες ενδοκοινοτικές. Ο σχετικός έλεγχος θα διενεργείται από την ΕΕΤΤ και οι όποιες παρεκκλίσεις θα κοινοποιούνται στην αρμόδια επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Στο άρθρο 4 υπογραμμίζεται ότι οι συμβάσεις ανάθεσης έργου πραγματοποιούνται μεταξύ του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και του εκάστοτε φορέα που θα προκύπτει κατόπιν διαγωνισμού για τους προορισμούς που θα επιλεγούν προς επιδότηση ή ανάθεση για ορισμένες περιπτώσεις. Βασικό κριτήριο επιλογής του φορέα είναι ο ανάδοχος να μπορεί να καλύπτει όλη την επικράτεια.
Ο τρόπος χρηματοδότησης της καθολικής υπηρεσίας προβλέπεται στο άρθρο 5. Με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Οικονομικών, καθορίζονται οι διαδικασίες της χρηματοδότησης, όπου η ΕΕΤΤ αναλαμβάνει την είσπραξη και διανομή των ποσών ανά περιοχή.
Οπως επισημαίνεται, για την καθολική υπηρεσία υπάρχουν εισφορές πέραν του Δημοσίου και των υπόλοιπων παρόχων.
Στο άρθρο 6 σημειώνεται ότι τα τιμολόγια, δηλαδή οι τιμές των γραμματοσήμων, πρέπει να είναι προσιτές και σύμφωνα με το κόστος.
Στο άρθρο 7 υπογραμμίζεται ότι ο φορέας που επιλέγεται πρέπει να διατηρεί εσωτερικά λογιστικά συστήματα, πως πρέπει να κατανέμονται τα στοιχεία του κόστους κ.λπ., τα οποία θα ελέγχονται από την ΕΕΤΤ. Τα καταληκτικά τέλη διασυνοριακού ταχυδρομείου (δηλαδή το κόστος μεταφοράς επιστολών από το εξωτερικό προς την Ελλάδα και αντίθετα) καθορίζονται απευθείας μεταξύ των φορέων αναδόχων παροχής καθολικής υπηρεσίας και των ταχυδρομείων του εξωτερικού, χωρίς την παρέμβαση τρίτου.
Στο άρθρο 9, καθορίζεται ο τρόπος αδειοδότησης των φορέων παροχής καθολικής υπηρεσίας από την ΕΕΤΤ.
Το άρθρο 10 αναφέρεται στην απαγόρευση παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών από ιδιώτες για αντικείμενα μέχρι 50 γραμμάρια έως τις 31/12/2012.
Στο άρθρο 11 καταγράφεται η υποχρέωση του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων να ενημερώνει την Ε.Ε. για τις επιδοτήσεις των φορέων (στο άρθρο 14 καταγράφονται οι υποχρεώσεις παροχής πληροφοριών από τους φορείς προς την ΕΕΤΤ).
Στο άρθρο 12, γίνεται ο καθορισμός των προϋποθέσεων ποιότητας των παρεχόμενων ταχυδρομικών υπηρεσιών.
Το άρθρο 13 περιλαμβάνει τους τρόπους προστασίας του χρήστη ταχυδρομικών υπηρεσιών και τη διαδικασία ελέγχου από την ΕΕΤΤ της επάρκειας αυτών.
Τέλος, στο άρθρο 14 περιγράφονται οι κυρώσεις στις περιπτώσεις παράβασης των συμβάσεων των φορέων με την ΕΕΤΤ.
Το business plan
Με κατεπείγουσες διαδικασίες και ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα, προχωρεί από τη διοίκηση του ΕΛΤΑ το Επιχειρησιακό Σχέδιο, που αφορά τη στρατηγική και τις δράσεις που πρέπει να αναπτύξει ο Οργανισμός την επόμενη διετία.
Ηδη, δρομολογείται ο ριζικός ανασχεδιασμός των Τομέων Διανομής, που θα μειωθούν σε ποσοστό περίπου 25%. Προγραμματίζουν την πιλοτική εφαρμογή δύο (2) ροών διανομής (απλά - ειδικής διαχείρισης αντικείμενα), όμως, όπως υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι, εγκαταλείπουν την προσπάθεια να είναι ο ταχυδρόμος ο καλύτερος πωλητής του Οργανισμού.
Σύμφωνα πάντα με τους ίδιους, οι σχετικές με την πληρωμή συντάξεων επενδυτικές και διαχειριστικές δαπάνες, θα αποδειχθούν, σε σχέση με τα έσοδα που θα πραγματοποιηθούν, πολύ μεγαλύτερες. Η συμφέρουσα για τον ΕΛΤΑ δυνατότητα να πληρώνονται οι συνταξιούχοι, κυρίως του Ταμείου Εμπόρων και του ΟΓΑ μέσω του συστήματος της Ταχυπληρωμής, δεν διεκδικήθηκε από τη διοίκηση του ΕΛΤΑ, καταλήγουν.
Τέλος, οι εργαζόμενοι δεν ξέρουν τι θα γίνει με το ΕΣΠΑ και καταγγέλλουν ότι η διοίκηση δεν εγγυάται επέκταση της αυτοματοποίησης, αλλάζει τη φιλοσοφία του τιμολογίου που είναι πανθομολογούμενα επιτυχημένη, τάζει εκπαίδευση χωρίς τους κατάλληλους εκπαιδευτές και κίνητρα υπεραπόδοσης, χωρίς να έχει ορίσει προδιαγραφές.
ΦΑΝΗΣ ΖΩΗΣ
http://courierporta.blogspot.com/2010/09/39.html