Τρίτη 14 Σεπτεμβρίου 2010

Πρεμιέρα για τα διόδια στην Εγνατία


Τα έσοδα έχουν υποθηκευτεί για την αποπληρωμή
ενός εκ των πέντε δανείων της εταιρείας
Του Γιωργου Λιαλιου

Η ΔΕΘ τελείωσε, ώρα για... τον λογαριασμό. Την έναρξη λειτουργίας από σήμερα των διοδίων Πολυμύλου Κοζάνης, των πρώτων διοδίων στην Εγνατία, ανακοίνωσε χθες η Εγνατία Οδός Α. Ε. Τα έσοδα, περίπου 15 εκατ. ευρώ ετησίως, δεν θα χρησιμοποιηθούν για τη συντήρηση του άξονα, καθώς έχουν υποθηκευτεί για την αποπληρωμή ενός εκ των πέντε δανείων που έχει λάβει η εταιρεία (το συνολικό χρέος της ανέρχεται στα 950 εκατ. ευρώ).

Οσον αφορά τον υπόλοιπο άξονα, τα σχέδια του υπουργείου για χρέωση των οδηγών με το σύστημα της «βινιέτας» δείχνουν να εγκαταλείπονται υπέρ των ηλεκτρονικών διοδίων.

15.000 οχήματα την ημέρα

Από τα διόδια του Πολυμύλου διέρχονται καθημερινά περίπου 15.000 οχήματα, κίνηση αρκετά σημαντική αν αναλογιστεί κανείς ότι το σημείο με τη μεγαλύτερη κυκλοφορία (Θεσσαλονίκη - Δερβένι) στην Εγνατία δέχεται περίπου 30 - 40.000 οχήματα ημερησίως, ενώ αυτό με τη χαμηλότερη (το τμήμα στη Θράκη) μόλις 4 - 4.500 οχήματα ημερησίως.

Η λειτουργία των διοδίων στον Πολύμυλο έρχεται με αρκετά χρόνια καθυστέρηση, καθώς αναβαλλόταν συνεχώς για μικροπολιτικούς λόγους. Το τμήμα στο οποίο βρίσκεται ο σταθμός ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1998 και παραδόθηκε ημιτελές το 2004, με τον προϋπολογισμό του να έχει εκτιναχθεί από τα 422 εκατ. ευρώ στα 539 ευρώ. Το τμήμα ολοκληρώθηκε το 2005 - 2007, οπότε και εξαγγέλθηκε για πρώτη φορά η λειτουργία των διοδίων. Αξιοσημείωτο επίσης είναι ότι ο σταθμός διοδίων του Πολυμύλου είναι ο μόνος που κατασκευάστηκε στην Εγνατία, παρότι ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ακόμα 12 σταθμούς.

Κατά τα άλλα, το υπουργείο Υποδομών φαίνεται να επανεξετάζει τα σχέδια που ανακοίνωσε μόλις τον περασμένο Μάιο, για τη χρήση του συστήματος της «βινιέτας» (ενός είδους ημερήσιου εισιτηρίου) μέχρι την καθιέρωση των ηλεκτρονικών διοδίων. «Δεν το απορρίπτουμε, αλλά ίσως τελικά να μη χρειαστεί, γιατί δεν θα κερδίσουμε χρόνο», εξηγεί στην «Κ» ο αντιπρόεδρος της Εγνατίας Οδού Α. Ε. (και τέως υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ) κ. Γιάννης Τσακλίδης. «Πιθανότατα θα προχωρήσουμε κατευθείαν σε διαγωνισμό για τη λειτουργία ηλεκτρονικών διοδίων. Η τελική απόφαση βέβαια θα ληφθεί από το υπουργείο Υποδομών».

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με ευρωπαϊκή οδηγία (2004/52/ΕΚ) η χώρα μας θα πρέπει να έχει θεσπίσει ηλεκτρονικά διόδια σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους έως το 2012.

Διόδια Μαλγάρων

Οσον αφορά τα διόδια - χρυσωρυχείο των Μαλγάρων, η «μετακίνησή» τους από τον έλεγχο του ΤΕΟ στην Εγνατία Οδό Α. Ε. αναμένεται να γίνει μέχρι το τέλος του έτους. Τα διόδια των Μαλγάρων εκτιμάται ότι θα αποφέρουν έσοδα 30 εκατ. ευρώ ετησίως, μέρος των οποίων όμως θα διατίθεται ως αποζημίωση στην εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» για τη μη λειτουργία των διοδίων στο Αιγίνιο Πιερίας...

Αυξήσεις με «σκόντο» ανακοίνωσε χθες η εταιρεία Μορέας Α. Ε., για τα διόδια της εθνικής οδού Κορίνθου - Τρίπολης. Η διέλευση ενός Ι. Χ. θα αυξηθεί από το 1,40 στα 1,60 ευρώ (διόδια Νεστάνης) και στα 1,70 ευρώ (διόδια Σπαθοβουνίου), έναντι 2,20 - 2,30 ευρώ που είχε προ μηνός ανακοινωθεί.
πηγή: http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_32_14/09/2010_414890