Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Με τις κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών – βυτιοφόρων Δ.Χ. να συνεχίζονται σήμερα για πολλοστή ημέρα, επανέρχεται στο προσκήνιο το ερώτημα που είχε θέσει το «Κεφάλαιο» προ μίας εβδομάδας: Γιατί το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δεν αποζημίωσε (ή έστω δεν ξεκίνησε διαπραγματεύσεις προς την κατεύθυνση αυτή) όσους απέκτησαν τα τελευταία χρόνια άδειες και κατά συνέπεια θεωρητικά δεν έχουν προλάβει να αποσβέσουν τα κεφάλαια που έχουν επενδύσει; Με τον τρόπο αυτό, η κυβέρνηση θα μπορούσε να προχωρήσει άμεσα, από την επόμενη της ψήφισης του νομοσχεδίου, στην απελευθέρωση του κλάδου χωρίς τα προβλήματα που ταλαιπωρούν τη χώρα εδώ και ημέρες. Και βέβαια με λιγότερο οικονομικό αλλά και πολιτικό κόστος.
Όπως είναι γνωστό, οι μεταφορείς έχουν στήσει μπλόκα στους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας επειδή θεωρούν ότι το άνοιγμα της αγοράς θα εκμηδενίσει την αξία των περιουσιών τους. Γι’ αυτό εξάλλου, ζητούσαν από τον περασμένο Ιούλιο είτε την παράταση του χρονικού διαστήματος για την απελευθέρωση του κλάδου, είτε να αποζημιωθούν.
Το Capital.gr έχει επανειλημμένα ζητήσει από αρμόδιους παράγοντες του Υποδομών να ενημερωθεί για τον ακριβή αριθμό αδειών (σε σύνολο 33.000) που πουλήθηκαν τα τελευταία χρόνια, ωστόσο μέχρι στιγμής ικανοποιητική απάντηση δεν έχει παρασχεθεί.
Παράγοντες των μεταφορών κάνουν λόγο για πρωτόγνωρο αλαλούμ που επικρατεί στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, τη στιγμή που σε όλα τα προηγμένα ευρωπαϊκά κράτη θα ήταν αδιανόητο το συγκεκριμένο νούμερο να παραμένει επτασφράγιστο μυστικό.
«Μεθυσμένη πολιτεία»
Η οικονομική ζημιά που έχει υποστεί ο εμπορικός και επιχειρηματικός κόσμος σε όλη τη χώρα είναι ανυπολόγιστη, ενώ μόνο για τις εταιρείες μεταφοράς, διαμεταφοράς και logistics οι ημερήσιες απώλειες υπολογίζονται σε 5 εκατομμύρια ευρώ. Στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης παραμένουν εγκλωβισμένα τουλάχιστον 10.000 κοντέινερ, ενώ οι αποθηκευτικοί χώροι στο λιμάνι του Πειραιά υπολογίζεται ότι θα έχουν κορεστεί μέχρι την Δευτέρα.
Στην Περιφέρεια καταγράφονται οι πρώτες ελλείψεις σε καύσιμα, ενώ οι βανδαλισμοί σε φορτηγά που προέρχονται από το εξωτερικό διασύρουν την Ελλάδα διεθνώς. Παρ΄ όλ’ αυτά, η τροπολογία βάσει της οποίας τα φορτηγά - βυτιοφόρα Ι.Χ. θα μπορούν να εκτελούν δημόσιο μεταφορικό έργο εξαγγέλθηκε τουλάχιστον πριν από μία εβδομάδα, ψηφίστηκε χθες και αποφασίστηκε να εφαρμόζεται μόνο... σε περίπτωση «έκτακτης, επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης».
Κι ενώ η ήδη χειμαζόμενη, λόγω κρίσης, αγορά μετράει τα τραύματά της, η «μεθυσμένη πολιτεία» κατέφυγε σε ένα μέτρο αμφίβολης αποτελεσματικότητας που μάλλον θα δυναμιτίσει περισσότερο το κλίμα. Με τροπολογία που υπερψηφίστηκε χθες από την Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, όσοι επιταγμένοι μεταφορείς αρνούνται να επιστρέψουν στα καθήκοντά τους, τιμωρούνται με φυλάκιση και αφαιρείται η άδειά τους (το τελευταίο βρίσκεται στην διακριτική ευχέρεια του υπουργού Υποδομών, Δ. Ρέππα).
Ιδιαίτερης σημειολογικής βαρύτητας είναι και όσα διατύπωνε χθες από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Δικαιοσύνης, Χάρης Καστανίδης, αναφερόμενος στο μέτρο της επίταξης: «Αν ενεργοποιήσουμε τις πεπαλαιωμένες διατάξεις που ισχύουν από την περίοδο της δικτατορίας, θα υπάρξει ένα εμπόδιο γραφειοκρατικών διαδικασιών και για μερικές εβδομάδες ακόμη, δεν θα υπάρχει ποινική ευθύνη, την ώρα που παραβιάζονται υποχρεώσεις που συνδέονται με την επίταξη». Εμμέσως, πλην σαφώς δηλαδή, ο κ. Καστανίδης παραδέχτηκε ότι η αποτυχία του μέτρου της επίταξης ήταν εξαρχής προδιαγεγραμμένη...
dimitris.delevegos@capital.gr
πηγή: http://www.capital.gr/News.asp?id=1056774