Παρασκευή 1 Οκτωβρίου 2010

Εξίσωση μισθολογικών διαφορών προς τα κάτω

Τέλος στο αλαλούμ των μισθολογικών διαφορών στο Δημόσιο, κυρίως μέσω νέων περικοπών στα μεγάλα επιδόματα, επιχειρεί να βάλει η κυβέρνηση με την καθιέρωση του νέου ενιαίου μισθολογίου.
Πλέον των 1.400 ευρώ μπορεί να φτάσει η διαφορά στις απολαβές υπαλλήλων με τα ίδια προσόντα, οι οποίοι όμως απασχολούνται σε διαφορετικά υπουργεία και εισπράττουν διαφορετικά επιδόματα.

Τα στοιχεία έδωσε χθες στη δημοσιότητα το υπουργείο Εσωτερικών στο πλαίσιο της πρώτης συνάντησης που είχε με το υπουργείο Οικονομικών και την ΑΔΕΔΥ προκειμένου να καταλήξουν στους βασικούς άξονες του νέου μισθολογίου, ενόψει και του Μνημονίου που επιτάσσει περαιτέρω μείωση δαπανών στον προϋπολογισμό του 2011.

Οπως είναι γνωστό, με το Μνημόνιο η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί για περαιτέρω μείωση του συνολικού μισθολογικού κόστους στο Δημόσιο κατά 400 εκατ. ευρώ, από το πάγωμα μισθών και περικοπή επιδομάτων, αλλά και τη λειτουργία της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η μείωση αυτή θα επιδιωχθεί κυρίως μέσω της περικοπής των «ευγενών» επιδομάτων σε υπουργεία όπως το Οικονομικών που θεωρείται το ρετιρέ του δημόσιου τομέα.

Τεράστιες ανισότητες
Στην κυβέρνηση σημειώνουν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι τεράστιες ανισότητες. Ενας νεοδιοριζόμενος δημόσιος υπάλληλος- σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία- ξεκινάει με βασικό μισθό 984 ευρώ και ανάλογα με τον φορέα στον οποίο υπηρετεί, ενδέχεται να εισπράττει επιδόματα της τάξεως των 276 ευρώ, αν απασχολείται στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας. Τα επιδόματα αυτά μπορεί ακόμη και να υπερδιπλασιάζουν τις μηνιαίες αποδοχές του, ανερχόμενα αν πρόκειται για το υπουργείο Οικονομικών ακόμη και στα 1.325 ευρώ!

Βάσει της καταγραφής που έχει γίνει, προέκυψαν τρία βασικά προβλήματα όσον αφορά τα επιδόματα. Το πρώτο εντοπίζεται στο γεγονός πως δεν θεσμοθετούνται κεντρικά, το δεύτερο ότι δεν υπακούουν σε πολιτικές διαφοροποίησης ανάλογα με τα προσόντα και την αποδοτικότητα των υπαλλήλων (όπως σύνδεση αμοιβής με αποτελέσματα, αξιολόγησή τους) και το τρίτο πως χορηγούνται με μοναδικά κριτήρια την προϋπηρεσία και τα τυπικά προσόντα για την κατάληψη κάποιων θέσεων.

Το 40% είναι επιδόματα
Τη μαύρη τρύπα του προϋπολογισμού στο Δημόσιο αποτυπώνουν τα στοιχεία. Αξίζει να σημειωθεί πως από τα 18,6 εκατ. ευρώ που δαπανώνται ετησίως για τη μισθοδοσία των δημοσίων υπαλλήλων, τα 7,17 εκατ. αφορούν επιδόματα. Πρόκειται δηλαδή για το 40% της συνολικής μισθολογικής δαπάνης.

Ενδεικτικό είναι πως η μισθολογική δαπάνη για τους δημοσίους υπαλλήλους αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος, περίπου 32%, των πρωτογενών δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού. Επισημαίνεται επίσης πως το 80% αυτού του μισθολογικού κόστους αφορά τις απολαβές υπαλλήλων σε τέσσερα υπουργεία, συγκεκριμένα τα υπουργεία Παιδείας, Υγείας, Εθνικής Αμυνας και Προστασίας του Πολίτη.

Υψηλότεροι μισθοί
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνει η κυβέρνηση και στη διάσταση που παρατηρείται μεταξύ του μέσου ύψους των αμοιβών στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Οπως αποτυπώνεται στα στοιχεία του υπουργείου Εσωτερικών, το 2008 ο μέσος μισθός στον δημόσιο τομέα ήταν κατά 38,7% υψηλότερος από τον αντίστοιχο στον ιδιωτικό τομέα.

Μεγάλη διαφοροποίηση καταγράφεται και στις αυξήσεις μισθών των δημοσίων υπαλλήλων στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Την περίοδο 1999-2009 η αμοιβή ανά εργαζόμενο στο Δημόσιο αυξήθηκε κατά 117%, όταν κατά μέσο όρο στην Ε.Ε. οι αυξήσεις κυμάνθηκαν στο 38,9%- στη Γερμανία για παράδειγμα ήταν 16,9% και στην Ιρλανδία 106,6%.

Μετά την αποτύπωση των στοιχείων αυτών, η κυβέρνηση επιδιώκει να προωθήσει νέο σύστημα αμοιβών στο Δημόσιο. Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν και κατά τη χθεσινή συνάντηση, βασικές αρχές του νέου συστήματος είναι η καθιέρωση ορθολογικών κριτηρίων για τους μισθούς, η καταβολή επιδομάτων με ενιαία και αντικειμενικά κριτήρια και από ενιαίο φορέα και η διαφοροποίηση των αμοιβών ανάλογα με τα προσόντα των υπαλλήλων. Η σειρά της ΑΔΕΔΥ
Από την πλευρά της, η ΑΔΕΔΥ καλείται να απαντήσει σε σειρά ερωτημάτων που τέθηκαν από την κυβέρνηση στο πλαίσιο του διαλόγου, όπως για παράδειγμα αν η εφαρμογή του νέου μισθολογίου θα πρέπει να περιλαμβάνει διαφοροποίηση ανάμεσα σε νεοεισερχόμενους και υπηρετούντες υπάλληλους, ποια επιδόματα θα πρέπει να ενσωματωθούν στον βασικό μισθό, ποια πρέπει να είναι η σχέση μεταξύ εισαγωγικής και καταληκτικής αμοιβής και ποια πρέπει να είναι η σχέση μεταξύ αμοιβών που αντιστοιχούν σε υπάλληλους με διαφορετική εκπαίδευση. Σύμφωνα με στελέχη της ΑΔΕΔΥ, επισημάνθηκε πως προκειμένου να δοθούν οι απαντήσεις αυτές απαιτείται να καθοριστούν από την κυβέρνηση το ύψος του βασικού μισθού- διεκδικούν 1.300 ευρώ εισαγωγικό μισθό για υπαλλήλους Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης- και το ύψος της συνολικής χρηματοδότησης του νέου μισθολογίου.


ΔΙΑΦΟΡΑ... ΕΝΟΣ ΚΑΛΟΥ ΜΙΣΘΟΥ
Πάνω από 1.400 ευρώ σήμερα η διαφορά στις απολαβές υπαλλήλων με τα ίδια προσόντα αλλά σε διαφορετικά υπουργεία


«Πάνω από 25% έχασαν οι δημόσιοι υπάλληλοι στη διετία»
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Ηλίας Π. Γεωργάκης

Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ μείωση για κάθε έναν δημόσιο υπάλληλο ξεπερνά το 25% του εισοδήματός του με πληθωρισμό άνω του 5% αθροιστικά κατ΄ ελάχιστο όριο τη διετία 2009-2010. Η ονομαστική μείωση του εισοδήματος ενός δημοσίου υπαλλήλου θα είναι κατ΄ ελάχιστο το 2010 κατά 15-20%. Τα στοιχεία για τη μείωση των εισοδημάτων των δημοσίων υπαλλήλων μαζί με τις ανατροπές στο Ασφαλιστικό αλλά και στην οικονομία περιγράφει η συνδικαλιστική παράταξη του ΠΑΣΟΚ (ΠΑΣΚ-ΔΥ) στην ΑΔΕΔΥ, ασκώντας κριτική στην κυβέρνηση. Κατά την ΠΑΣΚ-ΔΥ, η μετεκλογική πολιτική του ΠΑΣΟΚ απείχε από τις προεκλογικές δεσμεύσεις. Αλλαγή έγινε αλλά σε αντίθετη κατεύθυνση. Ελήφθησαν, τονίζει, αναγκαία σκληρά και άδικα μέτρα για τους εργαζόμενους και ειδικά για τους δημοσίους υπαλλήλους. Καλούνται να πληρώσουν την κρίση όσοι δεν ευθύνονται και να κερδίσουν όσοι ευθύνονται. Αυτή η πολιτική είναι η αποθέωση της κοινωνικής αδικίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΠΑΣΚ-ΔΥ:

1 Το 80% των εργαζομένων στη δημόσια διοίκηση έχει αποδοχές μεταξύ 1.000-1.500 ευρώ.


Μέχρι το 2015 το εφάπαξ!
2 Η καθυστέρηση για την απονομή του εφάπαξ (ΤΠΔΥ), που μπορεί να φτάσει μέχρι και το 2015, είναι πρωτοφανής. Οι αιτήσεις ξεπερνούσαν τις 18.000 με απαιτούμενη δαπάνη άνω των περίπου 800 εκατ. ευρώ μέχρι τις 31/12/2009. Μετά το κύμα «φυγής» λόγω Ασφαλιστικού και στο τέλος του 2010 αναμένεται να φτάσουν τις 35.000, από 25.000 τον Αύγουστο του 2010. Η απαιτούμενη δαπάνη θα ξεπεράσει το 1,7 δισ. ευρώ. Τα ετήσια έσοδα του Ταμείου κυμαίνονται από 300 έως 350 εκατ. ευρώ, που σημαίνει διαρκής διεύρυνση του ελλείμματος με απρόβλεπτες επιπτώσεις για το μέλλον και τη βιωσιμότητα του Ταμείου.


3 Η απόφαση του Ευρωδικαστηρίου που έγινε νόμος του κράτους με το νέο Ασφαλιστικό, εξισώνει τα όρια ηλικίας ανδρών και γυναικών με αποτέλεσμα την αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης των γυναικών από 5 μέχρι 15 χρόνια. Η απόφαση αυτή ανατρέπει τον δημόσιο- κοινωνικό χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης στο Δημόσιο. Το σύστημα δεν χαρακτηρίζεται πλέον ως κοινωνικό αλλά επαγγελματικής ασφάλισης, ανταποδοτικού χαρακτήρα. Επιπτώσεις στην περίθαλψη
4 Οι αλλεπάλληλες καταγγελίες των συμβάσεων μεταξύ του ΟΠΑΔ και γιατρών- φαρμακοποιών και διαγνωστικών κέντρων, που έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγειονομική κάλυψη των δημοσίων υπαλλήλων και του δικαιώματος στη δωρεάν περίθαλψη.

Η διεύρυνση από έτος σε έτος του χρόνου αναμονής για την παροχή κύριας σύνταξης και επικουρικής σύνταξης από επικουρικό (ΤΕΑΔΥ και μετοχικό). Τα αποθεματικά των επικουρικών ταμείων καταγράφουν σοβαρές απώλειες από την πτώση της χρηματιστηριακής αξίας των επενδύσεών τους σε μετοχές και από το κύμα φυγής των εργαζομένων στο Δημόσιο (ξεπερνά το 150%).
πηγή: http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artid=4596818