Της Ρόης Χάικου
«Κλειστά τα στεγανά» της χρηματοδότησης και για τους εφοπλιστές, με τις τράπεζες να ζυγίζουν πια πολύ προσεκτικά τα οικονομικά στοιχεία των ναυτιλιακών.
Και όχι μόνο δεν εγκρίνουν μεγάλα ποσά, αλλά περνούν από κρησάρα συνολικά τα δάνεια, με αποτέλεσμα να αυξάνονται τα πλοία που έχουν παραγγελθεί στα ναυπηγεία, αλλά δεν υπάρχουν τα κεφάλαια για να ολοκληρωθούν οι συμφωνίες.
Η “αποστράγγιση” της ναυτιλιακής αγοράς από κεφάλαια κίνησης που ήρθε να προστεθεί στην γενικότερη φουρτούνα της κρίσης, ωθεί τους εφοπλιστές να αναζητήσουν εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης. Πηγές που ουσιαστικά είναι ανοικτές στην πλειονότητά τους κυρίως, για τους εισηγμένους, όπως τα μεγάλα ομολογιακά δάνεια, μετατρέψιμα σε μετοχές και μη, οι αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, τα placement κλπ.
Αυτά τα εργαλεία αξιοποιούν εδώ και αρκετό καιρό και οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να χρηματοδοτήσουν την αύξηση του στόλου τους.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Paragon Shipping, κ. Μιχάλης Μποντούρογλου επισήμανε από το βήμα του 12ου ετήσιου συνεδρίου Marine Money Money Greek Ship Finance Forum, πως η ναυτιλιακή αγορά θα χρειαστεί εφεξής περισσότερο τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, πέρα από τα παραδοσιακά τραπεζικά δάνεια.
“Οι εισηγμένες έχουν προβάδισμα σε αυτά τα νέα χρηματοοικονομικά εργαλεία και θα αναπτυχθούν ταχύτερα”, ανέφερε χαρακτηριστικά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι μεγάλοι μη εισηγμένοι εφοπλιστές δεν θα εξακολουθήσουν να λαμβάνουν χρηματοδότηση από τα πιστωτικά ιδρύματα.
Ωστόσο, δεν δίστασε να επισημάνει πως στην πλειονότητά του οι Έλληνες εφοπλιστές ξεκίνησαν με ένα πλοίο και ελάχιστη ρευστότητα και στην συνέχεια αναπτύχθηκαν. “Με τα σημερινά δεδομένα δεν μπορείς να ξεκινήσεις έτσι”, ήταν το καταληκτικό σχόλιό του.
Σε ανάλογο μήκος κύματος και ο διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners, κ. Γιάννης Λαζαρίδης, σημείωσε πως ένα μέρος της αγοράς θα αποκλειστεί. Και όπως σχολίαζαν εφοπλιστικοί κύκλοι και παράγοντες της αγοράς, δεν είναι μόνο οι ναυτιλιακές που δεν μπορούν εύκολα να αντλήσουν κεφάλαια από το χρηματοπιστωτικό σύστημα, αλλά και οι ίδιες οι τράπεζες. Ειδικά, για τις δεύτερες, όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, υπάρχουν δύο κατηγορίες τραπεζών, αυτές που ανέκαθεν χρηματοδοτούσαν την ναυτιλία και εκείνες που είδαν την είσοδο τους σε αυτήν την αγορά ως ευκαιρία. “Οι πρώτες θα επιστρέψουν στην ναυτιλία και θα ξαναδώσουν δάνεια”, σημείωσαν χαρακτηριστικά.
Ωστόσο, εφοπλιστικοί κύκλοι δεν παρέλειψαν να επισημάνουν πως τα προηγούμενα χρόνια οι ναυτιλιακές «τράβηξαν» πολλά κεφάλαια από τις χρηματαγορές προκειμένου να χρηματοδοτήσουν τις αγορές πλοίων, γεγονός που στενεύει σήμερα τα περιθώρια και λόγω της κρίσης, για μεγάλες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου. Συν το γεγονός ότι οι διακυμάνσεις στην αγορά των ναύλων είναι έντονες, έχοντας αφήσει πίσω τις «χρυσές» εποχές μέχρι και το 2008, και καθιστούν τους εφοπλιστές πιο προσεκτικούς στην χάραξη της στρατηγικής τους.
Ωστόσο, τα πρόσφατα παραδείγματα της Crude Carriers και της Navios Maritime Acquisitions με τις απόλυτα επιτυχημένες εισαγωγές στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης δείχνουν πως εάν μια εταιρεία έχει τα εχέγγυα και μπορεί να παρουσιάσει μελλοντική ανάπτυξη, οι επενδυτές ανταποκρίνονται θετικά.
Χρηματοδοτούν το «όνομα»
Το πόσο έχει αλλάξει η στρατηγική των πιστωτικών ιδρυμάτων απέναντι στην χρηματοδότηση της ναυτιλίας καταγράφεται και από την έρευνα της XRTC Business Consultants, που διεξήχθη από τις 22 μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου και συμμετείχαν 24 τράπεζες.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρείας, κ. Γιώργο Ξηραδάκη, εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα χορηγούν δάνεια με γνώμονα το όνομα του εφοπλιστή: το 100% των ελληνικών τραπεζών και το 82% των ξένων δήλωσαν πως το όνομα της ναυτιλιακής είναι από τα βασικά στοιχεία προκειμένου να εγκριθεί μια χρηματοδοτική πίστωση. Γεγονός φυσικά, που καθιστά και πολλούς μη εισηγμένους εφοπλιστές στην κορυφή της λίστας προτίμησης των τραπεζών.
Το 35% των ελληνικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων μείωσε τους προϋπολογισμούς χρηματοδότησης της ναυτιλίας από 25% έως 50% σε σχέση με το 2008. Με δεδομένο ότι η ελληνική κρίση πλήττει περισσότερο τα εγχώρια ιδρύματα, υπάρχει ένα ποσοστό 11% που περιόρισε τα δάνεια προς τη ναυτιλία από 75% έως 90%, ενώ αντίστοιχο ποσοστό δεν άλλαξε την στρατηγική του καθόλου.
Στον αντίποδα, το 82% των ξένων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων δεν επηρεάζεται από την ελληνική κρίση και συνεχίζει την χρηματοδότηση της ναυτιλίας.
roi.haikou@capital.gr
πηγή: http://www.capital.gr/News.asp?id=1068597
Σχόλιο Ιστολογίου alepospita : Κατά τα άλλα βγαίνουν διάφοροι στα κανάλια και τις ενημερωτικές πρωινές εκπομπές και λένε οτι οι τράπεζες σιγά σιγά αρχίζουν να ανοίγουν την στρόφιγγα για δάνεια σε επιχειρήσεις και νοικοκυρία ενώ στην ουσία γνωρίζουν ότι τα ταμεία δεν έχουν ΜΙΑ.