Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2010

Τι θα γίνει με τα (ανακαινισμένα) τζαμιά της Ελλάδας;

Πριν δύο χρόνια, στις 18 Οκτωβρίου 2008, το περιοδικό ‘Γεωτρόπιο’ της Σαββατιάτικης Ελευθεροτυπίας, (τεύχος 444) είχε ένα εκτενές αφιέρωμα στα Τζαμιά της Ελλάδας, το οποίο κάλυπτε σχεδόν το σύνολο της ύλης του περιοδικού. Το οδοιπορικό - με κείμενο και φωτογραφίες - ήταν της Φωτεινής Πιπιλή. Η έρευνά της, όπως λέει η ίδια, κράτησε οκτώ χρόνια
Αθήνα, Γιάννενα, Γιαννιτσά, Διδυμότειχο, Δράμα, Ελασσόνα, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Καστοριά, Κόνιτσα, Κρήτη (Χανιά, Ρέθυμνο, Αγ. Νικόλαος), Λάρισα, Λέσβος, Ναύπλιο, Ρόδος, Σέρρες, Τρίκαλα και Χαλκίδα ήταν οι πόλεις στις οποίες φωτογραφήθηκαν τζαμιά και άλλα ισλαμικά κτήρια. Φυσικά, τζαμιά και ισλαμικά μνημεία υπάρχουν και σε άλλες πόλεις.

Αρκετά από τα τζαμιά αυτά, όπως λέει το περιοδικό, χτίστηκαν επάνω σε χριστιανικές εκκλησίες, όπως το τζαμί στον Μεσαγρό της Μυτιλήνης, (επάνω στο Ναό του Αγ.Ιωάννη), στα Χανιά, όπου στο Ναό του Αγίου Νικολάου από τη μία είναι το καμπαναριό και από την άλλη ορθώνεται ο μιναρές, (τον οποίον οι Τούρκοι είχαν φτιάξει, αφού είχαν μετατρέψει την εκκλησία σε στρατώνα για τάγμα γενίτσαρων!), το τέμενος ‘Καρά Μουσά’ στο Ρέθυμνο, (όπου στην θέση του υπήρχε Μονή αφιερωμένη στην Αγία Βαρβάρα), στα Γιάννενα, όπου το Φετιχέ τζαμί (συνώνυμο των Αθηνών) χτίστηκε επάνω στον μητροπολιτικό Ναό του Αρχάγγελου Μιχαήλ - προστάτη της πόλης, στην Καστοριά και αλλού.
Σε μία περίπτωση, στο τζαμί Τζισταράκη (φωτο), στο Μοναστηράκι, ο βοεβόδας (διοικητής) Τζισταράκης δεν δίστασε να ρίξει τον 17ο κίονα του περίλαμπρου ναού του Ολυμπίου Διός για να τον μετατρέψει σε ασβέστη για το κτίσιμο του τζαμιού.
Σύμφωνα με την Πιπιλή σε κάποια από αυτά τα τζαμιά η αναζήτηση περαιτέρω στοιχείων συναντούσε ‘εμπόδια’ καθώς το Υπουργείο είχε αποφασίσει να εκδώσει ειδικό βιβλίο για τα ισλαμικά μνημεία την Ελλάδα.
Σχετικά, γράφουν τα ΝΕΑ (12/3/2009): Εκατόν ενενήντα μνημεία της άγνωστης πολιτιστικής κληρονομιάς που άφησε η Τουρκοκρατία στην Ελλάδα,
μελετήθηκαν, αποκαταστάθηκαν, κάποια παραδόθηκαν σε πολιτιστικές χρήσεις και παρουσιάζονται για πρώτη φορά όλα μαζί από το υπουργείο Πολιτισμού, σε έναν τόμο που επιχειρεί την πρώτη συνολική παρουσίαση της οθωμανικής αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα.
Στις 26 έως και 28 Φεβρουαρίου 2010, στο αμφιθέατρο «Παναγής Παναγιωτόπουλος» της Πολυτεχνικής Σχολής διεξήχθη Σεμινάριο με θέμα «Αποκατάσταση Οθωμανικών Μνημείων». Το σεμινάριο που διοργάνωσε το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ. «κάλυψε θεματικές ενότητες ιστορικού, θεωρητικού και θεσμικού περιεχομένου καθώς και θέματα γενικού προβληματισμού σχετικά με τις μεθόδους και τις τάσεις αποκατάστασης των οθωμανικών μνημείων στο διεθνή χώρο. Επίσης, θα παρουσιαστεί ο τρόπος διαχείρισης και αποκατάστασης Οθωμανικών Μνημείων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό». Για τους σκοπούς του Σεμιναρίου κλήθηκαν να συμμετάσχουν επιστήμονες από την Ελλάδα, την Ιταλία, την Τουρκία, τη Βοσνία Ερζεγοβίνη, την Αίγυπτο.

-- Σχετική σελίδα στο facebook για την προστασία των τζαμιών υπάρχει ΕΔΩ.

Για την ανακαίνιση - συντήρηση του Φετιχιέ τζαμιού στην Αθήνα, - για το οποίο έχει ξεσπάσει σάλος για το ενδεχόμενο να επαναλειτουργήσει «για τις ανάγκες των χιλιάδων μουσουλμάνων (λαθρο)μεταναστών της Αθήνας το υπουργείο Πολιτισμού ισχυρίζεται ότι υπάρχει «υποχρέωση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, που χρηματοδότησε την αναστήλωση των μνημείων της αρχαίας Αθήνας».
Βεβαίως, όλοι γνωρίζουν ότι την αποκατάσταση του Φετιχιέ τζαμιού ή «Τζαμιού της νίκης» που χτίστηκε από τον Μωάμεθ τον Πορθητή όταν έφθασε στην Αθήνα το 1458 σαν μνημείο υπενθύμισης της Άλωσης της Πόλης το 1453, είχε ζητήσει από τον Παπανδρέου ο Τούρκος πρωθυπουργός Ταγίπ Ερντογάν.
Την ίδια ώρα η Τουρκία προβαίνει σε… άλλου είδους «ανακαινίσεις», όπου ορθόδοξες εκκλησίες μετατρέπονται - μετά την ανακαίνιση - σε τζαμιά! Έτσι ο ηλικίας 178 χρόνων Ναός του Αγίου Δημητρίου στο βόρειο τμήμα της επαρχίας της Σηλυβρίας «ανακαινίζεται», αλλά, όπως γράφει η τούρκικη εφημερίδα «Μιλλιέτ», οι εργασίες ανοικοδόμησης περιγράφονται ως «αποκατάσταση του τζαμιού του Μεσοχωριού»!
Μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών, το 1923, η εκκλησία χρησιμοποιείτο σπανίως ως χώρος λατρείας, αλλά πριν μερικά χρόνια προστέθηκε στο κτίσμα ένας μιναρές, χωρίς, ωστόσο, να αφαιρεθεί ο σταυρός.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το κτίσμα είναι εκκλησία, ακόμα και αν για ένα μικρό χρονικό διάστημα χρησιμοποιήθηκε ως τζαμί», αναφέρει με δηλώσεις στην εφημερίδα ο αρχιτέκτονας Οκτάϊ Εκιντζί.
Σχολιαστές σημειώνουν ότι πολλές παλαιές εκκλησίες, που εγκαταλείφθηκαν με την ανταλλαγή των πληθυσμών, όταν δεν χρησιμοποιούνται ως χώροι λατρείας, συχνά γίνονται αποθήκες, αχυρώνες, στάβλοι.

--- Το γνωστό ανθελληνικό bulgarmak αναφέρει για το τζαμί της Έδεσσας (το Γενί Τζαμί «των Βοδενών» όπως γράφει - από όπου και η φωτογραφία) ότι ζητούν την επαναλειτουργία του οι μουσουλμάνοι του νομού Πέλλης. Όπως γράφει: «Απαιτείται δαπάνη αναστύλωσης 500.000 Ευρώ που θα καλύψουν από κοινού Τουρκία και Ελλάδα Ανακατασκευάζονται ήδη τα τζαμιά σε Τρίκκαλα, Γιανιτσά και Μυτιλήνη».
Αναφέρει επίσης την ίδρυση Αλβανικής οργάνωσης στην Έδεσσα, με απόφαση του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου Έδεσσας. Συνεχίζοντας λέει ότι οι αλλοδαποί εργαζόμενοι στο Νομό Πέλλας αριθμούνται στους 20.000 και στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι Αλβανοί Μουσουλμάνοι. Όλοι αυτοί «δεν διαθέτουν χώρο θρησκευτικής λατρείας. Η διάθεση Ισλαμικού τεμένους για τους αλλοδαπούς εργαζομένους είναι πλέον επιτακτική».
Και συνεχίζει: «Την τελευταία τριετία η Αλβανική κυβέρνηση ζήτησε επανειλημμένα την λειτουργία Ισλαμικών τζαμιών για τους 700.000 Αλβανούς μετανάστες στην Ελλάδα, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων είναι Μουσουλμάνοι».
--- Σημειώνεται ότι η πρώην υπουργός Εξωτερικών Ντόρα Μπακογιάννη, πριν τέσσερα χρόνια, είχε εκφράσει τη σκέψη ότι θα πρέπει να επαναλειτουργήσει το τζαμί του Μοναστηρακίου.
ΕΡΩΤΗΜΑ: Τι θα συμβεί λοιπόν με όλα αυτά τα τζαμιά που τα δύο τρία τελευταία χρόνια ανακαινίζονται και συντηρούνται; Θα μείνουν ως έχουν ‘απλά’ ανακαινισμένα; Είναι τυχαίο ότι τα έργα αυτά συμπίπτουν χρονικά με την αθρόα εισροή λαθρομεταναστών που προέρχονται κυρίως από ισλαμικά κράτη; Τι θα γίνει εάν οι μουσουλμάνοι που πλέον βρίσκονται σε κάθε πόλη της Ελλάδας απαιτήσουν να τους δοθούν για την τέλεση των θρησκευτικών τους καθηκόντων; Εάν χτιστεί το mega τζαμί στο Βοτανικό θα ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους ή θα τους ανοίξει περισσότερο η όρεξη;
Τι θέση θα πάρουν οι σημερινοί μας άρχοντες όταν έρθει η ώρα; Θα υπακούσουν σε τέτοιους είδους αιτήματα, πιθανόν και διαμαρτυρίες χιλιάδων μουσουλμάνων ή και σε τυχόν πιέσεις από το εξωτερικό; Δυστυχώς, η εξάπλωση του ιού της 'εαυτοφοβίας' (που προξενεί το σύνδρομο της ‘εθνοφοβικής / φιλοπολυπολιτισμικής παραζάλης’), από τον οποίο φαίνεται ότι έχει πληγεί η πλειοψηφία των ταγών/λαγών του έθνους, κάνει το ερώτημα αστείο...
----------------------------------
Διαβάστε το άρθρο «Aν θέλουμε Χάλκη, θέλουν να συντηρηθούν όλα τα οθωμανικά τεμένη στην Ελλάδα!», όπου σε ρεπορτάζ της Μελαχροινής Μαρτίδου, αναφέρεται η προσέγγιση του θέματος από τον ιστορικό νομικό Ιωάννη Σιδηρά, που φιλοξενήθηκε στο δελτίο ειδήσεων του ράδιο Χρόνος 87,5fm καταγγέλλοντας τις αξιώσεις Νταβούτογλου με υπέρμετρα και δυσανάλογα «θέλω» από την χώρα μας επειδή έκανε κάποια στοιχειώδη κι επιβαλλόμενα βήματα εκδημοκρατισμού στα ζητήματα του οικουμενικού Πατριαρχείου τα οποία μετρούσαν για την ευρωπαϊκή της πορεία από την Ε.Ε.
Μεταξύ άλλων: «Μας δίνουν ψιχία για να πάρουν καρβέλια και γιατί όχι και τον φούρνο ολόκληρο λέει χαρακτηριστικά και θυμίζει ότι έτσι διαλύονται προσπάθειες ειλικρινούς συνεύρεσης. Τα τέσσερα αιτήματα που τέθηκαν με διπλωματικό τρόπο αφορούν την εθνική ταυτότητα της μουσουλμανικής μειονότητας που θέλουν να είναι απερίφραστα «τουρκική», το αίτημα επαναλειτουργίας όλων των μουσουλμανικών τεμένων στην Ελλάδα που υπήρχαν επί οθωμανικής εποχής, την δημιουργία του μεγάλου τεμένους στο Βοτανικό, την επαναλειτουργία του παλαιού τεμένους στο μοναστηράκι κι άλλα.
………Είχαμε πει και άλλοτε ότι η κινήσεις τις οποίες η γειτονική χώρα κάνει υπέρ κάποιων δικαίων αιτημάτων του Οικουμενικού Πατριαρχείου, σίγουρα συνδέονται και με τα ανταλλάγματα τα οποία θα ζητήσει. Κριτήριο όμως σε κάθε περίπτωση αυτά τα ανταλλάγματα να μην είναι υπέρμετρα και δυσανάλογα σε σχέση με αυτά τα οποία ικανοποιούνται ως προς τα δίκαια αιτήματα του Πατριαρχείου.
…… Είναι γνωστό το ανατολίτικο παζάρι – με παράδοση – από την οθωμανική αυτοκρατορία έχουν οι γείτονες μας, και σε αυτό τον στίβο ξέρουν να αθλούνται πολύ εποικοδομητικά και ωφέλημα για τα συμφέροντα τους, είναι καιρός πλέον να τεθούν οι κόκκινες γραμμές.
Δεν είμαστε αντίθετοι στο να λειτουργήσει ένα μουσουλμανικό τέμενος για τις θρησκευτικές ανάγκες των μουσουλμάνων του νομού Αττικής, αλλά άλλο αυτό και άλλο το εξωφρενικό αίτημα να τεθούν σε λειτουργία όλα τα παλαιά τεμένη τα οποία κάποτε ανεγέρθησαν επί οθωμανικής αυτοκρατορίας και βρίσκονται σε καλή κατάσταση σε όλη την ελληνική επικράτεια!
Ένα αίτημα το οποίο δεν μπαίνει στις άλλες χώρες της οθωμανικής αυτοκρατορίας, που είχε φτάσει μέχρι την Αυστρία, δεν ζήτησαν από τις άλλες χώρες που υπήρξαν τεμένη την αναπαλαίωση, το ζήτησαν από την Ελλάδα, το ζήτησαν μόλις εμείς τους ζητήσαμε την Χάλκη.
Όλο το άρθρο ΕΔΩ
το είδα ΕΔΩ