«Ηλεκτρονική η δήλωση «πόθεν έσχες»»
Αποκαλύπτει ότι έχουν ήδη δρομολογηθεί οι διαδικασίες για το ηλεκτρονικό «φακέλωμα» των δηλώσεων «πόθεν έσχες» που υποβάλλουν δημόσιοι υπάλληλοι, δημοσιογράφοι, αστυνομικοί, λιμενικοί κ.λπ. Οσοι ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες θα καλούνται να δηλώσουν ηλεκτρονικά τα περιουσιακά τους στοιχεία (ακίνητα, καταθέσεις, μετοχές κ.λπ.), ώστε να αρχίσουν έλεγχοι.
Από την αποστολή των σημειωμάτων της περαίωσης υπήρξαν χιλιάδες παράπονα για λάθη. Εντοπίζετε προβλήματα στην ποιότητα των δεδομένων που διαθέτετε στα αρχεία σας;
Το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν εστιάζεται στην ποιότητα των δεδομένων μας, αλλά στα λάθη των φορολογουμένων. Από τα παράπονα που έφτασαν σε εμάς προκύπτει ότι πολλοί φορολογούμενοι δεν έκαναν διακοπή των εργασιών τους στην εφορία, με αποτέλεσμα να φαίνονται στα αρχεία μας ως ενεργοί επαγγελματίες. Μπορεί να εκπλήσσονται γιατί παραλαμβάνουν το σημείωμα της περαίωσης, όμως η εκκρεμότητα υπάρχει.
Καλό θα είναι οι φορολογούμενοι αυτής της κατηγορίας να πάνε στις εφορίες για να κάνουν διακοπή εργασιών, σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται. Αλλη κατηγορία διαμαρτυρόμενων είναι οι κληρονόμοι που έχουν παραλάβει τα σημειώματα συγγενών τους. Προκύπτει ότι ναι μεν έχουν κάνει την αποδοχή της κληρονομιάς, αλλά δεν έχουν πάει στο μητρώο της εφορίας για να δηλώσουν τον θάνατο. Είναι και αυτή μια διαδικασία που πρέπει να κλείσει στην εφορία.
Δεν οφείλονται όμως όλα τα λάθη σε παραλείψεις των φορολογουμένων. Για παράδειγμα, ζητάτε από επαγγελματίες να πληρώσουν για χρήσεις που έχουν «κλείσει» με αυτοπεραίωση...
Οντως, μπορεί να υπάρχουν κάποια θέματα και γι' αυτό δώσαμε τη δυνατότητα στις εφορίες, μέσω του ειδικού λογισμικού που εγκαθιστούμε, να διορθώσουν τα όποια λάθη. Με αυτή την εφαρμογή θα γίνεται πλήρης καταγραφή του λάθους, της αλλαγής που έγινε, ακόμη και του εφοριακού που την έκανε, ώστε να υπάρχει πλήρης διαφάνεια. Οσο για τον φορολογούμενο, θα μπορεί να παραλαμβάνει ένα καινούριο, διορθωμένο εκκαθαριστικό περαίωσης.
Εχετε καταλήξει στη μορφή της φορολογικής κάρτας; Θα ξεκινήσει η διάθεσή της στις αρχές του έτους;
Η κάρτα δεν θα αναφέρει ούτε το όνομα του κατόχου ούτε τον ΑΦΜ του. Θα αναγράφει μόνο έναν 19ψήφιο κωδικό και ασφαλώς η προμήθειά της θα είναι προαιρετική. Θα χορηγείται από τις τράπεζες. Το μόνο που πρέπει να κάνει ο φορολογούμενος είναι να γνωστοποιεί στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων ότι η κάρτα αντιστοιχεί στο δικό του ΑΦΜ. Αυτό θα γίνεται μέσω κινητού με γραπτό μήνυμα, ή μέσω Internet. Ούτε το κατάστημα ούτε η τράπεζα θα γνωρίζουν την ταυτότητα του κατόχου της κάρτας. Ο μόνος που θα το γνωρίζει θα είναι η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Οσον αφορά δε το είδος των αγορών, αυτή η πληροφορία δεν θα καταγράφεται πουθενά.
Αν χάσουμε τις κάρτες;
Δεν διατρέχετε κάποιον κίνδυνο. Οι αγορές δεν θα αποτελούν τεκμήριο. Αν κάποιος χρησιμοποιήσει τη δική σας κάρτα αυτό θα είναι μόνο προς όφελός σας, καθώς η ισχύουσα φορολογική νομοθεσία επιβραβεύει όσους συλλέγουν περισσότερες αποδείξεις από αυτές που τους ζητούνται.
Θα θεσπίσετε κίνητρα για τη χρήση των καρτών;
Το εξετάζουμε, αλλά δεν έχουμε καταλήξει σε απόφαση.
Δεν φοβάστε «διαρροές» των στοιχείων από τη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων;
Εξετάζουμε διάφορες μεθόδους για την ενίσχυση της ασφάλειας. Για παράδειγμα, μελετάμε την κωδικοποίηση των αγορών ύστερα από ένα χρονικό διάστημα, ώστε να μην είναι αναγνώσιμες ούτε καν από τον ίδιο τον αγοραστή. Επίσης, θα προβλέπεται πλήρης καταγραφή όλων των κινήσεων που θα κάνουν όσοι θα έχουν πρόσβαση στα συγκεκριμένα αρχεία.
Προγραμματίζετε νέες ηλεκτρονικές διασταυρώσεις;
Μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες θα ανακοινώσουμε νέα στοιχεία φορολογουμένων που οφείλουν στο Δημόσιο αλλά έχουν σημαντική ακίνητη περιουσία στο όνομά τους. Επίσης, θα ελέγξουμε αν έχουν δηλωθεί οι επιχειρηματικές αμοιβές των επιχειρήσεων, ενώ αναζητούμε φορολογούμενους που δεν έχουν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας. Θα αναζητήσουμε και περιπτώσεις φορολογουμένων που έχουν αποκρύψει εισοδήματα από το εξωτερικό. Οι χώρες της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ μάς έχουν ήδη προμηθεύσει με τα στοιχεία των εισοδημάτων (τόκους, μερίσματα κ.λπ.) και θα ξεκινήσουμε τις σχετικές διασταυρώσεις.
Πώς θα επιλέγονται οι υποθέσεις που θα ελεγχθούν; Το σύστημα Elenxis έχει εξαγγελθεί εδώ και χρόνια, αλλά ακόμη δεν έχει τεθεί σε λειτουργία...
Εκτιμούμε ότι μέχρι τις 15 Νοεμβρίου θα έχουμε ξεκινήσει σε πιλοτικό στάδιο το σύστημα Elenxis. Οι έλεγχοι πλέον θα γίνονται στοχευμένα και με συγκεκριμένα κριτήρια. Ηδη φτιάχνουμε συγκεκριμένα «σενάρια», από τα οποία θα προκύπτει το ποιες επιχειρήσεις θα ελεγχθούν κατά προτεραιότητα. Το σύστημα θα καταγράφει και όλες τις κινήσεις των ελεγκτών, ώστε να υπάρχει πλήρης διαφάνεια.
Ποιες είναι οι προτεραιότητες για το 2011;
Προωθούμε την υποστήριξη των πέντε ομάδων καταπολέμησης της φοροδιαφυγής που έχουν συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών. Για παράδειγμα, η ομάδα για την καταπολέμηση της μεγάλης φοροδιαφυγής θα μπορεί να διασταυρώνει ποιοι φορολογούμενοι εμφανίζουν τεράστια ακίνητη περιουσία και μικρά εισοδήματα. Εχουν εντοπιστεί περιπτώσεις φορολογούμενων με αξία ακινήτων 150 φορές μεγαλύτερη του ετήσιου εισοδήματος που δηλώνουν.
Επίσης, αναπτύσσεται εφαρμογή για την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων «πόθεν έσχες» που οφείλουν να υποβάλλουν οι δημόσιοι υπάλληλοι και άλλες επαγγελματικές κατηγορίες (π.χ. δικαστικοί, δημοσιογράφοι κ.λπ.) στον Αρειο Πάγο, στην Αστυνομία, στο Λιμενικό και στο Σώμα Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης.
Από την αποστολή των σημειωμάτων της περαίωσης υπήρξαν χιλιάδες παράπονα για λάθη. Εντοπίζετε προβλήματα στην ποιότητα των δεδομένων που διαθέτετε στα αρχεία σας;
Το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν εστιάζεται στην ποιότητα των δεδομένων μας, αλλά στα λάθη των φορολογουμένων. Από τα παράπονα που έφτασαν σε εμάς προκύπτει ότι πολλοί φορολογούμενοι δεν έκαναν διακοπή των εργασιών τους στην εφορία, με αποτέλεσμα να φαίνονται στα αρχεία μας ως ενεργοί επαγγελματίες. Μπορεί να εκπλήσσονται γιατί παραλαμβάνουν το σημείωμα της περαίωσης, όμως η εκκρεμότητα υπάρχει.
Καλό θα είναι οι φορολογούμενοι αυτής της κατηγορίας να πάνε στις εφορίες για να κάνουν διακοπή εργασιών, σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται. Αλλη κατηγορία διαμαρτυρόμενων είναι οι κληρονόμοι που έχουν παραλάβει τα σημειώματα συγγενών τους. Προκύπτει ότι ναι μεν έχουν κάνει την αποδοχή της κληρονομιάς, αλλά δεν έχουν πάει στο μητρώο της εφορίας για να δηλώσουν τον θάνατο. Είναι και αυτή μια διαδικασία που πρέπει να κλείσει στην εφορία.
Δεν οφείλονται όμως όλα τα λάθη σε παραλείψεις των φορολογουμένων. Για παράδειγμα, ζητάτε από επαγγελματίες να πληρώσουν για χρήσεις που έχουν «κλείσει» με αυτοπεραίωση...
Οντως, μπορεί να υπάρχουν κάποια θέματα και γι' αυτό δώσαμε τη δυνατότητα στις εφορίες, μέσω του ειδικού λογισμικού που εγκαθιστούμε, να διορθώσουν τα όποια λάθη. Με αυτή την εφαρμογή θα γίνεται πλήρης καταγραφή του λάθους, της αλλαγής που έγινε, ακόμη και του εφοριακού που την έκανε, ώστε να υπάρχει πλήρης διαφάνεια. Οσο για τον φορολογούμενο, θα μπορεί να παραλαμβάνει ένα καινούριο, διορθωμένο εκκαθαριστικό περαίωσης.
Εχετε καταλήξει στη μορφή της φορολογικής κάρτας; Θα ξεκινήσει η διάθεσή της στις αρχές του έτους;
Η κάρτα δεν θα αναφέρει ούτε το όνομα του κατόχου ούτε τον ΑΦΜ του. Θα αναγράφει μόνο έναν 19ψήφιο κωδικό και ασφαλώς η προμήθειά της θα είναι προαιρετική. Θα χορηγείται από τις τράπεζες. Το μόνο που πρέπει να κάνει ο φορολογούμενος είναι να γνωστοποιεί στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων ότι η κάρτα αντιστοιχεί στο δικό του ΑΦΜ. Αυτό θα γίνεται μέσω κινητού με γραπτό μήνυμα, ή μέσω Internet. Ούτε το κατάστημα ούτε η τράπεζα θα γνωρίζουν την ταυτότητα του κατόχου της κάρτας. Ο μόνος που θα το γνωρίζει θα είναι η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Οσον αφορά δε το είδος των αγορών, αυτή η πληροφορία δεν θα καταγράφεται πουθενά.
Αν χάσουμε τις κάρτες;
Δεν διατρέχετε κάποιον κίνδυνο. Οι αγορές δεν θα αποτελούν τεκμήριο. Αν κάποιος χρησιμοποιήσει τη δική σας κάρτα αυτό θα είναι μόνο προς όφελός σας, καθώς η ισχύουσα φορολογική νομοθεσία επιβραβεύει όσους συλλέγουν περισσότερες αποδείξεις από αυτές που τους ζητούνται.
Θα θεσπίσετε κίνητρα για τη χρήση των καρτών;
Το εξετάζουμε, αλλά δεν έχουμε καταλήξει σε απόφαση.
Δεν φοβάστε «διαρροές» των στοιχείων από τη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων;
Εξετάζουμε διάφορες μεθόδους για την ενίσχυση της ασφάλειας. Για παράδειγμα, μελετάμε την κωδικοποίηση των αγορών ύστερα από ένα χρονικό διάστημα, ώστε να μην είναι αναγνώσιμες ούτε καν από τον ίδιο τον αγοραστή. Επίσης, θα προβλέπεται πλήρης καταγραφή όλων των κινήσεων που θα κάνουν όσοι θα έχουν πρόσβαση στα συγκεκριμένα αρχεία.
Προγραμματίζετε νέες ηλεκτρονικές διασταυρώσεις;
Μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες θα ανακοινώσουμε νέα στοιχεία φορολογουμένων που οφείλουν στο Δημόσιο αλλά έχουν σημαντική ακίνητη περιουσία στο όνομά τους. Επίσης, θα ελέγξουμε αν έχουν δηλωθεί οι επιχειρηματικές αμοιβές των επιχειρήσεων, ενώ αναζητούμε φορολογούμενους που δεν έχουν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας. Θα αναζητήσουμε και περιπτώσεις φορολογουμένων που έχουν αποκρύψει εισοδήματα από το εξωτερικό. Οι χώρες της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ μάς έχουν ήδη προμηθεύσει με τα στοιχεία των εισοδημάτων (τόκους, μερίσματα κ.λπ.) και θα ξεκινήσουμε τις σχετικές διασταυρώσεις.
Πώς θα επιλέγονται οι υποθέσεις που θα ελεγχθούν; Το σύστημα Elenxis έχει εξαγγελθεί εδώ και χρόνια, αλλά ακόμη δεν έχει τεθεί σε λειτουργία...
Εκτιμούμε ότι μέχρι τις 15 Νοεμβρίου θα έχουμε ξεκινήσει σε πιλοτικό στάδιο το σύστημα Elenxis. Οι έλεγχοι πλέον θα γίνονται στοχευμένα και με συγκεκριμένα κριτήρια. Ηδη φτιάχνουμε συγκεκριμένα «σενάρια», από τα οποία θα προκύπτει το ποιες επιχειρήσεις θα ελεγχθούν κατά προτεραιότητα. Το σύστημα θα καταγράφει και όλες τις κινήσεις των ελεγκτών, ώστε να υπάρχει πλήρης διαφάνεια.
Ποιες είναι οι προτεραιότητες για το 2011;
Προωθούμε την υποστήριξη των πέντε ομάδων καταπολέμησης της φοροδιαφυγής που έχουν συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών. Για παράδειγμα, η ομάδα για την καταπολέμηση της μεγάλης φοροδιαφυγής θα μπορεί να διασταυρώνει ποιοι φορολογούμενοι εμφανίζουν τεράστια ακίνητη περιουσία και μικρά εισοδήματα. Εχουν εντοπιστεί περιπτώσεις φορολογούμενων με αξία ακινήτων 150 φορές μεγαλύτερη του ετήσιου εισοδήματος που δηλώνουν.
Επίσης, αναπτύσσεται εφαρμογή για την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων «πόθεν έσχες» που οφείλουν να υποβάλλουν οι δημόσιοι υπάλληλοι και άλλες επαγγελματικές κατηγορίες (π.χ. δικαστικοί, δημοσιογράφοι κ.λπ.) στον Αρειο Πάγο, στην Αστυνομία, στο Λιμενικό και στο Σώμα Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης.