Της Olga Kharif
Το Δεκέμβριο του 2008, οι μηχανικοί της OnStar (θυγατρική της General Motors) κλείστηκαν σε μία υπόγεια αίθουσα συνεδριάσεων γεμάτη άγραφους πίνακες. Η αποστολή τους ήταν να φανταστούν το αυτοκίνητο σαν ένα μέσο, ικανό να λειτουργεί εφαρμογές, αντίστοιχες αυτών που εμφανίζονται στα smartphones, τα tablets ή τις τηλεοράσεις.
«Έγινε μια έκρηξη... ιδεών», ανέφερε σε συνέντευξη ο Steve Schwinke, διευθυντής ανάπτυξης προηγμένων συστημάτων της OnStar, που ήταν παρών στις συζητήσεις.
Ο πρώτος «καρπός» των συναντήσεων ήρθε στις 28 Οκτωβρίου, όταν η OnStar διέθεσε στην αγορά ένα λογισμικό που επιτρέπει στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων να χρησιμοποιούν τα smartphones για να ξεκλειδώσουν τις πόρτες, να τσεκάρουν τον αέρα στα λάστιχα ή ακόμα και να βάζουν μπρος τη μηχανή των αυτοκινήτων. Οι εφαρμογές του λογισμικού δουλεύουν στα iphone της Apple (AAPL) και σε συσκευές που χρησιμοποιούν το σύστημα Android της Google (GOOG), ενώ έχουν σχεδιαστεί για περισσότερα από είκοσι νέα μοντέλα Cadillac, Chevrolet, Buick, και GMC.
Εκτός από την General Motors, οι Ford Motor (F), Nissan Motor (NSANY), και BMW (BMW:GR) εργάζονται με τη σειρά τους πάνω στην τεχνολογία που επιτρέπει στα αυτοκίνητα να «τρέχουν» εφαρμογές, να επικοινωνούν με συσκευές, όπως τα τηλέφωνα και σε ορισμένες περιπτώσεις να κατεβάζουν αρχεία βίντεο, αρχεία μουσικής ή άλλες εφαρμογές μέσω ασύρματων δικτύων. Τα πλοκάμια τους στη νέα τεχνολογία «απλώνουν» επίσης η Alpine Electronics (6816:JP) και άλλες εταιρείες κατασκευής εξοπλισμού ψυχαγωγίας και πλοήγησης για αυτοκίνητα.
Ο αριθμός των ατόμων παγκοσμίως που θα χρησιμοποιούν λογισμικό για το αυτοκίνητο είναι πιθανό να ξεπεράσει τα 28 εκατ. το 2015, από 1,4 εκατ. το 2010, εκτιμά η συμβουλευτική ABI Research που εδρεύει στη Νέα Υόρκη. «Παρατηρείται μία στροφή προς τη μεγαλύτερη τμηματοποίηση της αγοράς», λέει ο Schwinke. «Επιχειρούν να παρέχουν περισσότερες υπηρεσίες από αυτές που ικανοποιούν μόνο πολύ μικρά τμήματα του πληθυσμού».
Εφαρμογές φιλικές προς το αυτοκίνητο
Το ηλεκτροκίνητο μοντέλο «Leaf» της Nissan, που θα κυκλοφορήσει το Δεκέμβριο, θα προσφέρει τη δυνατότητα στους χρήστες των iPhone να ελέγχουν από τα κινητά τους την μπαταρία του αυτοκινήτου και να λαμβάνουν μηνύματα κειμένου αν χρειάζεται φόρτιση. Τον ίδιο μήνα, όσοι έχουν αγοράσει το νέο Ford Fiesta θα μπορούν να κατεβάζουν ένα νέο λογισμικό πολυμέσων που ονομάζεται Applink και επιτρέπει στα αυτοκίνητα να «τρέχουν» μια σειρά εφαρμογών για smartphone. Οι κάτοχοι των κινητών Android ή των BlackBerry της Research In Motion (RIMM) θα έχουν πρόσβαση μέσα από το αυτοκίνητο σε διαδικτυακές υπηρεσίες όπως το Pandora Media online radio.
Η Ford αναμένεται μάλιστα να παρουσιάσει περισσότερες εφαρμογές smartphone για τα μοντέλα της τις προσεχείς εβδομάδες. Στις αρχές Οκτωβρίου η διοίκηση της αυτοκινητοβιομηχανίας είχε αποκαλύψει ότι έχει «στο τραπέζι της», περισσότερες από 1.000 ιδέες για εφαρμογές.
«Θα δείτε μία σημαντική αύξηση της δραστηριότητας στο χώρο των εφαρμογών», ανέφερε ο Doug VanDagens, διευθυντής υπηρεσιών σύνδεσης της Ford.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες βλέπουν τις εφαρμογές ως ένα μέσο να κάνουν τα αυτοκίνητα πιο ελκυστικά. Η Ford συγκεκριμένα ανέφερε ότι επωφελείται από τον εξοπλισμό των μοντλεκων της με την πλατφόρμα Sync, που επιτρέπει στους επιβάτες να βρουν πληροφορίες για επιχειρήσεις ή οδηγίες κατεύθυνσης. «Τα οχήματα που διαθέτουν το σύστημα Sync εγκαταλείπουν πιο γρήγορα τις αντιπροσωπείες», σύμφωνα με τον VanDagens. Μελέτη της Ford έδειξε ότι η επίδειξη του Sync τριπλασιάζει την πιθανότητα το άτομο που την παρακολουθεί και δεν έχει Ford να σκεφτεί να αγοράσει τη συγκεκριμένη μάρκα. Το Sync θα συνοδεύει το Applink.
Αλλά και τα μεταχειρισμένα οχήματα της εταιρείας, όταν είναι εξοπλισμένα με την πλατφόρμα Sync διατίθενται στις δημοπρασίες κατά 200 δολάρια περισσότερο, κατά μέσο όρο σε σχέση με αυτά που δεν την διαθέτουν, λέει η Ford.
Οι χρήστες της Pandora
Το iDA-X305S της Alpine, ένας ψηφιακός δέκτης που επιτρέπει την πρόσβαση στην Pandora μέσα από το αυτοκίνητο, διατίθεται στην αγορά έναντι 400 δολαρίων, δηλαδή 50 δολάρια παραπάνω σε σχέση με προηγούμενο μοντέλο που δεν έδινε πρόσβαση στην διαδικτυακή υπηρεσία ραδιοφώνου.
Στην οθόνη της συσκευής προβάλλονται τα εξώφυλλα των μουσικών άλμπουμ, ενώ οι οδηγοί μπορούν, περιστρέφοντας το κουμπί με κατεύθυνση προς τα δεξιά ή τα αριστερά να εγκρίνουν ή να αποδοκιμάσουν αντίστοιχα το τραγούδι που ακούνε.
Η εταιρεία σχεδιάζει να συμπεριλάβει την εφαρμογή Pandora σε περισσότερα μοντέλα το 2011, δήλωσε σε συνέντευξη ο Steve Brown, διευθυντής παραγωγής της Alpine. "Η Pandora είναι δημοφιλής επιλογή», είπε.
Ορισμένες εταιρείες ηλεκτρονικών ειδών επιχειρούν να εισέλθουν στην αγορά εφαρμογών για το αυτοκίνητο μέσω εξαγορών. Το Σεπτέμβριο η Harman International Industries, εξαγόρασε την Aha Mobile, η οποία παρέχει ένα σύστημα μετατροπής σε ήχο διαδικτυακών δεδομένων, έτσι ώστε ο οδηγός να μπορεί να ακούσει τα νέα status των φίλων του στο facebook, τα σύντομα μηνύματα στο Twitter, τα νέα από όλο τον κόσμο αλλά και πληροφορίες για την κίνηση στους δρόμους. Η υπηρεσία θα είναι διαθέσιμη σε ορισμένες συσκευές που θα πωλούνται σε εξειδικευμένα καταστήματα το 2011, και θα ενσωματωθεί σε ορσμένα αυτοκίνητα από το 2012, δήλωσε ο Robert Acker, γενικός διευθυντής της Harman Aha Radio. “Δίνεται η ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε την έννοια του ραδιοφώνου μέσα στο αυτοκίνητου». Η Aha σχεδιάζει να υπερδιπλασιάσει το προσωπικό της έως τα τέλη του έτους, στα 15 με 20 άτομα, είπε.
Μία πιο ευρεία χρήση των εφαρμογών ίσως να εξαρτάται από το αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι κατασκευαστές ηλεκτρονικών μπορούν να διαβεβαιώσουν ότι η χρήση τους είναι ασφαλής εν ώρα οδήγησης. «Αν ο πελάτης κοίταγε μια εφαρμογή την ώρα που οδηγούσε και θεωρητικά είχε ένα ατύχημα, τότε ο κατασκευαστής θα ήταν ο υπεύθυνος», λέει ο Paul Hawson, του τομέα σχεδιασμού προϊόντων της Nissan.
Οι προβληματισμοί αυτοί ωστόσο δεν αποτελούν εμπόδιο στο δρόμο ανάπτυξης εφαρμογών από την Nissan, πρόσθεσε. Ο Dominique Bonte, επικεφαλής δοκιμών της ABI Research εκτιμά πως οι εφαρμογές θα γίνουν τελικά βασικός εξοπλισμός κάθε αυτοκινήτου.
H Kharif είναι δημοσιογράφος γιατο Bloomberg Businessweek στο Portland, Ore.
πηγή