Έπειτα από μια 48ωρη διαπραγμάτευση η οποία εξελίχθηκε δι’ αλληλογραφίας, μέσω ανταλλαγής e mails, νον πέιπερς, αλλά και επίσημων ανακοινώσεων, η αιφνίδια κρίση μεταξύ του υπουργείου Άμυνας και της Abu Dhabi Mar (νέοι ιδιοκτήτες ναυπηγείων Σκαραμαγκά) βαίνει προς εκτόνωση.
Το πρόβλημα προέκυψε το πρωί της Τρίτης, όταν ανακοινώθηκε η αναβολή της τελετής που είχε προγραμματιστεί για την 15η Οκτωβρίου στο Κίελο της Γερμανίας προκειμένου το Πολεμικό Ναυτικό να παραλάβει επισήμως το πρώτο υποβρύχιο της σειράς 214 με την ονομασία «Παπανικολής». Κι ενώ η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας διαβεβαιώνει ότι τα τεχνικά χαρακτηριστικά του «Παπανικολή» έχουν βελτιωθεί και πλέον το σκάφος δεν παρουσιάζει κλίση κατά τον πλου στην επιφάνεια της θάλασσας, μπάταρε επικίνδυνα η συμφωνία για την παραλαβή των τεσσάρων υποβρυχίων και την πώληση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά από την γερμανική Thyssen Krupp στην Abu Dhabi Mar.
Στην επίσημη κρατική εκδοχή της 12ης Οκτωβρίου αναφερόταν ότι εκκρεμεί η μεταβίβαση του 75,1% των ναυπηγείων Σκαραμαγκά από την Thyssen στην Abu Dhabi Mar ή σε άλλη συνδεδεμένη με την ADM εταιρεία.
Περίπου μία ημέρα μετά και ενώ ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος βρισκόταν στις Βρυξέλλες για να λάβει μέρος στην υπουργική σύνοδο του ΝΑΤΟ, η Abu Dhabi Mar διέρρευσε «non paper» με το οποίο καλούσε την ελληνική κυβέρνηση να κινηθεί άμεσα για την οριστική διευθέτηση τεσσάρων ζητημάτων.
«Η ADM δηλώνει επίσης ότι επιθυμεί και είναι έτοιμη να αναλάβει την ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ την καταληκτική ημερομηνία της 22ας Οκτωβρίου, χωρίς την μεσολάβηση μεταβατικής περιόδου, με την προϋπόθεση ότι το ελληνικό δημόσιο θα επιλύσει οριστικά ή θα δεσμευθεί επίσημα για την οριστική επίλυση των ανωτέρω εκκρεμών ζητημάτων εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος», αναφερόταν στο νον πέιπερ που έστειλε στα μέσα ενημέρωσης ο κ. Ισκαντάρ Σαφά, εκτελεστικός πρόεδρος της εταιρείας από το Αμπου Ντάμπι.
Στην ανακοίνωση της Abu Dhabi Mar οι Άραβες εγκαλούσαν το ελληνικό δημόσιο ότι διεθνώς έχε έλλειμμα αξιοπιστίας, επισημαίνοντας παραλλήλως ότι οι επίσημες προφορικές διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης στερούνται βαρύτητα. Στο ανεπίσημο υπόμνημα της ADM απάντησε με λεπτομερή επίσημη ανακοίνωση ο κ. Βενιζέλος, επιχειρώντας να καθησυχάσει τους νέους ιδιοκτήτες των ναυπηγείων Σκαραμαγκά ότι το μεγάλο deal προχωράει κανονικά.
Τα τέσσερα αγκάθια
1. Οι Άραβες της ADM ζήτησαν να λάβουν επίσημη διαβεβαίωση από την Ευρωπαϊκη Επιτροπή ότι έχει διαγραφεί το πρόστιμο των 230 εκατ.ευρώ που είχε επιβληθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού στον Σκαραμαγκά για παράνομες κρατικές ενισχύσεις προς τα ναυπηγεία πριν από το έτος 2000.
«Το ζήτημα της επιστροφής των κρατικών ενισχύσεων προς τα ΕΝΑΕ σε παλαιότερες εποχές, οι οποίες έχουν κριθεί παράνομες κατά το κοινοτικό δίκαιο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διευθετήθηκε από την παρούσα κυβέρνηση μέσα από μία εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία διαπραγματεύσεων στις οποίες συμμετείχαν, τόσο η ΤΚΜS όσο και η Abu Dhabi Mar , η οποία γνωρίζει αναλυτικά το περιεχόμενο της συμφωνίας που έχει επιτευχθεί με την ΕΕ» απαντούσε η ανακοίνωση του υπουργείου Άμυνας. Ενισχυτικά ο κ. Βενιζέλος αναφερόταν σε επιστολή που του απέστειλε ο αρμόδιος αντιπρόεδρος της Κομισιόν κ. Χοακίν Αλμούνια, στην οποία «επιβεβαιώνει επισήμως τη συμφωνία που έχει επιτευχθεί φέτος το καλοκαίρι και προδιαγράφει τη διαδικασία της εφαρμογής της στην οποία βεβαίως θα μετάσχουν και τα ΕΝΑΕ υπό τη νέα ιδιοκτησία τους».
2. Το δεύτερο ζήτημα αφορά εκκρεμή φορολογικά θέματα. Η Abu Dhabi Mar ζήτησε από την κυβέρνηση να διευκρινιστεί –πριν από την αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ναυπηγείων- ότι δεν θα αναλάβει υποχρεώσεις για την περίοδο που ο Σκαραμαγκάς ανήκε στην γερμανική Thyssen Krupp Marine Systems. Κι αυτό διότι από πρόσφατο φορολογικό έλεγχο στα ΕΝΑΕ καταλογίστηκε φόρος ύψους 6 εκατ,ευρώ, υποχρέωση που οι Άραβες δεν ήθελαν να αναλάβουν.
Στην απάντηση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, επισημαίνεται ότι προκειμένου να ενεργοποιηθεί η συμφωνία παραλαβής των υποβρυχίων και πώλησης των ναυπηγείων «θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί οι τακτικοί φορολογικοί έλεγχοι των ανέλεγκτων χρήσεων για το νομικό πρόσωπο των ΕΝΑΕ». Από τους ελέγχους αυτούς καταλογίστηκαν τα έξι εκατομμύρια ευρώ, ποσό που αναμένεται να βεβαιωθεί σύντομα. Υπογραμμίζοντας ότι «αυτό είναι ένα ζήτημα που αφορά τη σχέση μεταξύ της ΤΚΜS και της Abu Dhabi Mar και όχι το ελληνικό δημόσιο» και άρα πρέπει να διευθετηθεί μεταξύ τους, ο κ. Βενιζέλος ξεκαθαρίζει ότι «πουθενά η σύμβαση δεν προβλέπει κάποιο είδος φορολογικής χάρης ή φορολογικής αμνηστίας γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν αντίθετο προς το ευρωπαϊκό κοινοτικό δίκαιο και θα συνιστούσε παράνομη κρατική ενίσχυση ανοίγοντας ένα νέο κύκλο αμφισβητήσεων».
3. Η Abu Dhabi Mar αποσαφήνισε ότι δεν είναι διατεθειμένη να επιβαρυνθεί από πιθανές απαιτήσεις του δημοσίου κατά των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με βάση την εν εξελίξει εισαγγελική έρευνα για παλαιότερα προγράμματα εκσυγχρονισμού υποβρυχίων.
Επισημαίνοντας ότι η εισαγγελία πρωτοδικών ερευνά τυχόν ποινικές ευθύνες, ο υπουργός Άμυνας απάντησε ότι «τα σχετικά ζητήματα άπτονται της αναζήτησης ποινικών ευθυνών φυσικών προσώπων και όχι των φορολογικών υποχρεώσεων του νομικού προσώπου της ΕΝΑΕ. Άρα είναι ζητήματα που σε καμία περίπτωση δεν αφορούν την Abu Dhabi Mar ή τη συνδεδεμένη με αυτή επιχείρηση που θα αναλάβει την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΝΑΕ», εξήγηση που φαίνεται να ικανοποιεί την Abu Dhabi Mar.
4. Το τελευταίο ζήτημα που απασχολεί τους Άραβες έχει να κάνει με το ιδιοκτησιακό καθεστώς ορισμένων «οικοπέδων» και του αιγιαλού μέσα στις εγκαταστάσεις των ναυπηγείων, αφού θεωρούν παράδοξο να κατέχουν την επιχείρηση αλλά όχι την έκταση γης όπου είναι εγκατεστημένη.
«Είναι τελείως περιττό να γίνεται συζήτηση για αυτονόητα πράγματα. Προφανώς ένα ναυπηγείο δεν μπορεί να είναι αποκλεισμένο από τη θάλασσα και προφανώς ο αιγιαλός των ναυπηγείων καθώς και δημόσιες γαίες που βρίσκονται στην ίδια περιοχή θα εξακολουθήσουν να είναι παραχωρημένες κατά χρήση στο νομικό πρόσωπο των ΕΝΑΕ, όπως συμβαίνει δεκαετίες τώρα», ήταν η επίσημη απάντηση του υπουργείου Άμυνας στην τελευταία αξίωση των Αράβων της Abu Dhabi Mar.
Με τα δεδομένα αυτά, φαίνεται ότι το υπουργείο Αμυνας και η ADM συγκλίνουν σε μία συμβιβαστική συμφωνία. Επειδή όμως ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες, στο Πεντάγωνο αναμένουν και την αντίδραση της γερμανικής πλευράς.
Συνεργάτες του προέδρου της Abu Dhabi Mar κ. Σάφα δεν έκρυβαν την ικανοποίησή τους από τις επίσημες απαντήσεις του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Όσα όμως ατύπως συνομολόγησαν ο κ. Βενιζέλος με τον κ. Σάφα μέσω non papers, ανακοινώσεων και emails, απομένει να συμφωνηθούν και επισήμως. Η συνάντηση των δύο αντρών έχει προγραμματιστεί για τις 14.00 το μεσημέρι της Παρασκευής 15 Οκτωβρίου.
Η μελλοντική συνεργασία
Από τα καρφιά που αντάλλαξαν και τα σκληρά υπονοούμενα που άφησαν η μία πλευρά για την άλλη, φαίνεται ότι η συνεργασία της ελληνικής κυβέρνησης με την ADM πολύ δύσκολα θα εξελιχθεί ευθύγραμμα. Διότι ναι μεν ο κ. Σάφα εξαπολύει την βαριά κατηγορία ότι οι διαβεβαιώσεις επισήμων της κυβέρνησης στερούνται βαρύτητας και υπενθυμίζει το έλλειμμα αξιοπιστίας της Ελλάδας διεθνώς, αλλά και ο υπουργός Άμυνας δεν πάει πίσω. Καρφώνει το αφεντικό της Abu Dhabi Mar ότι δείχνει κακοπιστία και ότι ακόμη δεν έχει εκπονήσει επιχειρηματικό σχέδιο για την λειτουργία των ναυπηγείων. Και ορθώς ο κ. Βενιζέλος ξεκαθαρίζει στους Άραβες να μην περιμένουν να δουλέψουν τον Σκαραμαγκά μόνο με ναυπηγήσεις πλοίων για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, αλλά μήπως η κυβέρνηση δεν ήταν αυτή που συμφώνησε να παραχωρηθούν τα ναυπηγεία στους Αραβες χωρίς να έχει παρουσιαστεί επίσημο business plan για το μέλλον του Σκαραμαγκά και τις θέσεις εργασίας;
πηγή: http://www.protothema.gr/politics/article/?aid=85597