Σημερινό άρθρο της εφημερίδας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (2/10/2010) αλλά και δημοσίευμα της ιστοσελίδας εκπαιδευτικών θεμάτων alfavita παρουσιάζει το υπό διαμόρφωση σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για το Λύκειο. Το σχέδιο αυτό αν εφαρμοστεί οδηγεί στην πλήρη διάλυση του Λυκείου.
Σύμφωνα με το σχέδιο υποχρεωτικά παραμένουν στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου μόνο τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, των Αγγλικών και της Φυσικής Αγωγής (Γυμναστικής)! Όλα τα υπόλοιπα μαθήματα γίνονται επιλογής. Τα Θρησκευτικά δεν αποτελούν πλέον παρά ένα απλό μάθημα επιλογής μίας μόνο από τις έξι ομάδες επιλεγομένων μαθημάτων.
Εξίσου δυσοίωνη είναι η πρόβλεψη για την Α΄ Λυκείου καθώς στο σχέδιο που επεξεργάζεται το Υπουργείο τα Θρησκευτικά έχουν αφαιρεθεί από τη λίστα των 8 υποχρεωτικών μαθημάτων της Α΄ Λυκείου!....
Ήδη κλάδοι εκπαιδευτικών (όπως οι Χημικοί) συντονίζουν τις ενέργειές τους για να αντιδράσουν δυναμικά στο σχέδιο υποβάθμισης των μαθημάτων τους από το Υπουργείο Παιδείας. Οι Θεολόγοι άμεσα πρέπει να αντιδράσουμε δυναμικά καθώς το Υπουργείο θα ξεκινήσει τη σταδιακή εφαρμογή του νέου Λυκείου από την ερχόμενη σχολική χρονιά (2011-2012) στην Α΄ τάξη Λυκείου.
Για να αντιληφθεί κανείς πως στόχος είναι ένα Λύκειο που θα γυμνάζει το σώμα των μαθητών (Γυμναστική) και θα τους μαθαίνει Αγγλικά, όχι όμως Ιστορία ή Θρησκευτικά, αρκεί να γνωρίζει ότι υπεύθυνη για το σχεδιασμό του νέου Λυκείου είναι η γνωστή για τα κατορθώματά της σε πολλούς τομείς της Παιδείας, γραμματέας Ενιαίου Διοικητικού Τομέα Θεμάτων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Θάλεια Δραγώνα!
Αναδημοσιεύουμε για την ενημέρωση των συναδέλφων τα δύο σχετικά άρθρα:
Το άρθρο της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ (2/10/2010)
Ριζικές αλλαγές στην ύλη Β΄ και Γ΄ Λυκείου
Λιγότερα υποχρεωτικά μαθήματα, περισσότερες επιλογές, αξιοποίηση του τρόπου μάθησης της ερευνητικής εργασίας
Του Αποστολου Λακασα
Εμφαση στα νέα ελληνικά αλλά και στις ξένες γλώσσες, περισσότερα μαθήματα επιλογής ανάμεσα σε έξι μεγάλες γνωστικές ενότητες και προγράμματα κοινωνικής δράσης περιλαμβάνει το σχέδιο δράσης που επεξεργάζεται το υπουργείο Παιδείας για τη Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Το σχέδιο έχει χαρακτηριστικά που προσιδιάζουν στη δομή του προγράμματος International Baccalaureate (IB). Ηδη, γύρω από το σχέδιο, που παρουσιάζει σήμερα η «Κ», έχει αναπτυχθεί ένας άτυπος διάλογος καθώς έχει δοθεί σε στελέχη εκπαίδευσης στην Αθήνα και την περιφέρεια. Ταυτόχρονα, το υπουργείο μελετά και τη δυνατότητα εφαρμογής του σχεδίου με βάση τις υποδομές (π.χ. υπάρχουν οι αίθουσες;), το προσωπικό (π.χ. πόσοι εκπαιδευτικοί θα χρειαστούν και σε τι επίπεδο επιμόρφωσης;) και, γενικότερα, το κόστος του σχεδίου. «Πάμε σε μια δομή λυκείου με λιγότερα υποχρεωτικά μαθήματα, μεγαλύτερη εμβάθυνση, περισσότερες επιλογές, αξιοποίηση του τρόπου μάθησης της ερευνητικής εργασίας. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη διαδικασία της μελέτης του σχεδίου», ανέφερε χθες στην «Κ» η αρμόδια γραμματέας Ενιαίου Διοικητικού Τομέα Θεμάτων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του υπουργείου, Θάλεια Δραγώνα. Το νέο πρόγραμμα θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά στη Β΄ Λυκείου του σχολικού έτος 2012-2013 και στην Γ΄ Λυκείου του 2013-2014, ώστε να συνδυαστεί με την εφαρμογή (το 2014) για πρώτη χρονιά του νέου συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Κοινωνικά θέματα
Αλλωστε, οι βαθμοί των μαθητών στη Β΄ και τη Γ΄ Λυκείου θα συνυπολογίζονται για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Το νέο σχέδιο (όπως παρουσιάζεται και στον πίνακα) προβλέπει εβδομαδιαίως 12 ώρες υποχρεωτικών μαθημάτων, 21 ώρες μαθημάτων επιλογής και 2 ώρες για δραστηριότητες σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα.
- Ως προς τα υποχρεωτικά μαθήματα, η παρουσία των αγγλικών και της φυσικής αγωγής δίνει ένα πρώτο στίγμα της φιλοσοφίας του νέου σχολείου: Επιδιώκεται, από τη μια, να αναπτυχθούν βασικές γνώσεις - δεξιότητες, που έως τώρα προσφέρει το φροντιστήριο (αγγλικά), και, από την άλλη, το παιδί να παραμένει στο σχολείο κάνοντας δραστηριότητες που συμβάλλουν στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του (άθληση). Στον δεύτερο στόχο συμβάλλουν και οι κοινωνικές δραστηριότητες.
- Ως προς τα μαθήματα επιλογής ξεχωρίζει η ποικιλία των νέων γνωστικών αντικειμένων. Υπάρχουν έξι «καλάθια». Μεταξύ αυτών, βρίσκονται μαθήματα τρίωρα «βασικού επιπέδου» και μαθήματα εξάωρα «υψηλού επιπέδου» - εμβάθυνσης. Κάθε μαθητής πρέπει να επιλέξει ένα εξάωρο μάθημα από όποιο «καλάθι» επιθυμεί, εφόσον διαθέτει μάθημα υψηλού επιπέδου και ένα τρίωρο μάθημα από τις υπόλοιπες ομάδες. Μεταξύ των μαθημάτων, που δεν δίνεται σήμερα ανάλογη βαρύτητα, είναι όσα σχετίζονται με τις περιβαλλοντικές και πολιτικές επιστήμες, τις ξένες γλώσσες, τις τέχνες, την ψυχολογία.
Παρότι το σχέδιο είναι στη φάση διαμόρφωσης, ήδη υπάρχουν οι πρώτες αντιδράσεις από κλάδους εκπαιδευτικών, που εκτιμούν ότι το αντικείμενό τους υποβαθμίζεται. Για το θέμα σήμερα η Ενωση Ελλήνων Χημικών οργανώνει έκτακτη ημερίδα. «Με βάση το σχέδιο οι ώρες διδασκαλίας των φυσικών επιστημών για τους μαθητές που ενδιαφέρονται για τα μαθήματα αυτά ελαττώνονται από 50% έως 70%! Ταυτόχρονα, καταγράφεται αύξηση της διδασκαλίας των θεωρητικών αντικειμένων», παρατήρησε στην «Κ» ο πρόεδρος της ΕΕΧ κ. Γ. Αρβανίτης, δίνοντας το στίγμα των διαφωνιών από τους κλάδους των θετικών επιστημών.
Το νέο σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων για ΑΕΙ και ΤΕΙ
Οι αλλαγές στη Β΄ και την Γ΄ Λυκείου θα συνδυαστούν με την υιοθέτηση ενός νέου συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το σύστημα αυτό θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2013-2014, δηλαδή θα αφορά τους μαθητές που θα φοιτήσουν στην Α΄ Λυκείου το επόμενο σχολικό έτος 2011-2012.
Το νέο σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων θα τεθεί σε διάλογο από την άνοιξη του 2011, δηλαδή μετά την ολοκλήρωση του διαλόγου για τις αλλαγές στα πανεπιστήμια. Πάντως, με βάση τις έως τώρα ανακοινώσεις, η πρόταση του υπουργείου Παιδείας για το νέο σύστημα περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
- Η πρόσβαση στα ΑΕΙ θα γίνεται με πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα (από τα έξι σήμερα).
- Τα ΑΕΙ θα καθορίζουν τα εξεταζόμενα μαθήματα και τη στάθμιση της βαθμολογίας κάθε μαθήματος.
- Θα συνυπολογίζεται ο βαθμός της Β΄ και Γ΄ τάξης Λυκείου, που θα προκύπτει και από ενδοσχολικές εξετάσεις.
- Οι εισακτέοι θα εισάγονται σε σχολή (π.χ. Οικονομικών Σπουδών, Νομικών Σπουδών κ.λπ.). Μετά το πρώτο έτος θα κατανέμονται στα επιμέρους τμήματα.
- Προτείνεται η ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης.
- Δίνεται η δυνατότητα σε αποφοίτους ΙΕΚ να εισαχθούν σε ΤΕΙ μέσω ειδικών εξετάσεων και αφού έχουν πιστοποιήσει τις γνώσεις τους.
Το άρθρο της alfavita.gr
alfavita Σχέδιο για το Λύκειο
alfavita Σχέδιο για το Λύκειο
πηγή: Εφημερίδα Καθημερινή , http://thriskeftika.blogspot.com/2010/10/blog-post_5026.html