Εκτενέστερη μελέτη των σημερινών δημοσιευμάτων για το «νέο Λύκειο» που σχεδιάζει το Υπουργείο Παιδείας φανερώνει ξεκάθαρα την συστηματική υποβάθμιση του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Λύκειο. Συγκεκριμένα:
1. Τα Θρησκευτικά γίνονται επιλεγόμενο μάθημα στην Α΄ Λυκείου.
2. Τα Θρησκευτικά στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου γίνονται επίσης μάθημα επιλογής.
3. Τα μαθήματα επιλογής για τη Β΄ και Γ΄ Λυκείου χωρίζονται σε 6 ομάδες οι οποίες περιέχουν τρίωρα μαθήματα (βασικό επίπεδο) και εξάωρα μαθήματα (υψηλό επίπεδο). Τα Θρησκευτικά φυσικά δεν ανήκουν στο «υψηλό επίπεδο» των εξάωρων μαθημάτων αλλά στο «βασικό επίπεδο» των τρίωρων μαθημάτων.
4. Τα Θρησκευτικά εντάσσονται στην 4η ομάδα επιλεγομένων μαθημάτων της γενικής κατηγορίας «Κοινωνικές επιστήμες».....
Στην ομάδα αυτή ανήκουν τα περισσότερα μαθήματα, συνολικά επτά (7). Με δεδομένο ότι ο μαθητής υποχρεούται να επιλέξει ένα τρίωρο μάθημα από κάθε ομάδα και με τα Θρησκευτικά να ανήκουν στην ομάδα με τα περισσότερα επιλεγόμενα οι πιθανότητες επιλογής του μαθήματος μειώνονται ακόμη περισσότερο. Αντιθέτως για παράδειγμα στη 2η ομάδα υπάρχουν μόνο δύο μαθήματα, τα «Μαθηματικά υψηλού επιπέδου (6 ώρες)» και τα «Μαθηματικά βασικού επιπέδου (3 ώρες)» πράγμα που σημαίνει ότι ουσιαστικά όλοι οι μαθητές υποχρεωτικά θα κάνουν τελικά Μαθηματικά (είτε για 6 είτε για 3 ώρες). Να σημειωθεί επιπλέον ότι στην 4η ομάδα μαζί με τα Θρησκευτικά υπάρχουν μαθήματα «Οικονομίας» και επομένως όσοι μαθητές ενδιαφέρονται για σχολές οικονομικών επιστημών (που παρουσιάζουν μεγάλη ζήτηση) θα επιλέγουν αυτά τα μαθήματα και επομένως δεν θα μπορούν να επιλέξουν και δεν θα διδάσκονται ποτέ «Θρησκευτικά». Τα ίδια ισχύουν και για όσους ενδιαφέρονται για τις «Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες».
Όλα δείχνουν πως το σχέδιο για ένα Λύκειο με λίγα υποχρεωτικά και πολλά επιλεγόμενα μαθήματα περιέχει καλοσχεδιασμένη την πλήρη υποβάθμιση του μαθήματος των Θρησκευτικών που τόσο με τη μετατροπή του σε επιλεγόμενο όσο και με την ένταξή του σε συγκεκριμένη ομάδα επιλεγομένων θα έχει πολύ μικρό αριθμό μαθητών που θα το επιλέγουν.
Όσα αναφέρουμε στηρίζονται βέβαια σε δημοσιεύματα του Τύπου. Είναι ωστόσο αναγκαία η ανάλυση όλων των πληροφοριών που φτάνουν σε μας σχετικά με το νέο Λύκειο ώστε η αντίδρασή μας να γίνει συντονισμένα και με συγκεκριμένα αιτήματα.
Συμπερασματικά σημειώνουμε ότι στα σχέδια του Υπουργείου για το Λύκειο εκτός της μετατροπής του μαθήματος των Θρησκευτικών σε επιλεγόμενο –πράξη αντισυνταγματική αφού το Σύνταγμα προβλέπει την παροχή θρησκευτικής παιδείας στους μαθητές – είναι σαφής η σχεδιαζόμενη επιπλέον υποβάθμιση του μαθήματος με την ένταξή του σε συγκεκριμένη ομάδα επιλεγομένων μαθημάτων.