Γράφει ὁ Νίκος Χειλαδάκης, Δημοσιογράφος- Τουρκολόγος
Ἐνῶ ὁ Ἐρντογάν συνεχίζει ἐπαξίως τὸ «παιχνίδι» τῶν προκατόχων του μὲ τὸ ἄνοιγμα τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τῆς Χάλκης, (ἀφοῦ ἀπὸ τὸ 2000 καὶ μετὰ τουλάχιστον 10 φορὲς ἔχει ἀνοίξει καὶ κλείσει), σύμφωνα μὲ δημοσιεύματα τοῦ τουρκικοῦ τύπου, (ἐφημερίδες Star καὶ τῆς φιλοκυβερνητικῆς Yeni Safak), ἡ ἰσλαμικὴ κυβέρνηση τοῦ Ταΐπ Ἐρντογάν σκοπεύει νὰ μετατρέψει ξανὰ τὴν Ἁγία Σοφία σὲ ἰσλαμικὸ τέμενος.
Ὅπως ἀναφέρει ὁ τουρκικὸς τύπος, ἔχει ἤδη σχηματιστεῖ εἰδικὴ ὁμάδα ἐργασίας στὴν τουρκικὴ βουλὴ ποὺ ἐπεξεργάζεται σχέδιο μετατροπῆς τῆς Ἁγίας Σοφίας, τοῦ μεγάλου αὐτοῦ συμβόλου τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ τοῦ Ἑλληνισμοῦ, σὲ μουσουλμανικὸ τέμενος. Ἡ κοινοβουλευτικὴ αὐτὴ ἐπιτροπὴ σχηματίστηκε κατόπιν τυπικῆς αἰτήσεως, (γιὰ νὰ κρατηθοῦν καὶ τὰ προσχήματα), ἑνὸς κατοίκου τῆς πόλης τοῦ Kahramanmaras καὶ συγκεκριμένα τοῦ Talip Bozkurt, ὁ ὅποιος ὑπέβαλλε ἐπίσημα αἴτηση στὴν τουρκικὴ βουλὴ γιὰ νὰ ξαναλειτουργήσει ἡ Ἁγία Σοφία σὰν μουσουλμανικὸ τέμενος. Ἀξίζει νὰ σημειωθεῖ ὅτι ἡ ἐκ νέου μετατροπὴ τῆς ἁγίας Σοφίας σὲ μουσουλμανικὸ τέμενος, εἶναι ἕνα πάγιο αἴτημα τῶν ἰσλαμιστῶν τοῦ Ἐρντογᾶν καὶ πολλὲς φορὲς ἔχει....
Ἐνῶ ὁ Ἐρντογάν συνεχίζει ἐπαξίως τὸ «παιχνίδι» τῶν προκατόχων του μὲ τὸ ἄνοιγμα τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τῆς Χάλκης, (ἀφοῦ ἀπὸ τὸ 2000 καὶ μετὰ τουλάχιστον 10 φορὲς ἔχει ἀνοίξει καὶ κλείσει), σύμφωνα μὲ δημοσιεύματα τοῦ τουρκικοῦ τύπου, (ἐφημερίδες Star καὶ τῆς φιλοκυβερνητικῆς Yeni Safak), ἡ ἰσλαμικὴ κυβέρνηση τοῦ Ταΐπ Ἐρντογάν σκοπεύει νὰ μετατρέψει ξανὰ τὴν Ἁγία Σοφία σὲ ἰσλαμικὸ τέμενος.
Ὅπως ἀναφέρει ὁ τουρκικὸς τύπος, ἔχει ἤδη σχηματιστεῖ εἰδικὴ ὁμάδα ἐργασίας στὴν τουρκικὴ βουλὴ ποὺ ἐπεξεργάζεται σχέδιο μετατροπῆς τῆς Ἁγίας Σοφίας, τοῦ μεγάλου αὐτοῦ συμβόλου τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ τοῦ Ἑλληνισμοῦ, σὲ μουσουλμανικὸ τέμενος. Ἡ κοινοβουλευτικὴ αὐτὴ ἐπιτροπὴ σχηματίστηκε κατόπιν τυπικῆς αἰτήσεως, (γιὰ νὰ κρατηθοῦν καὶ τὰ προσχήματα), ἑνὸς κατοίκου τῆς πόλης τοῦ Kahramanmaras καὶ συγκεκριμένα τοῦ Talip Bozkurt, ὁ ὅποιος ὑπέβαλλε ἐπίσημα αἴτηση στὴν τουρκικὴ βουλὴ γιὰ νὰ ξαναλειτουργήσει ἡ Ἁγία Σοφία σὰν μουσουλμανικὸ τέμενος. Ἀξίζει νὰ σημειωθεῖ ὅτι ἡ ἐκ νέου μετατροπὴ τῆς ἁγίας Σοφίας σὲ μουσουλμανικὸ τέμενος, εἶναι ἕνα πάγιο αἴτημα τῶν ἰσλαμιστῶν τοῦ Ἐρντογᾶν καὶ πολλὲς φορὲς ἔχει....
διατυπωθεῖ ἡ θέλησή τους πρὸς τὸν σκοπὸ αὐτό.
Ὅπως εἶναι γνωστὸ ἡ Ἁγία Σοφία Κωνσταντινούπολης μετὰ τὴν ἱστορικὴ πτώση τῆς Πόλης, τὸ 1453, μετατράπηκε σὲ μουσουλμανικὸ τζαμὶ καθὼς ὁ Μωάμεθ ὁ Πορθητὴς μόλις εἰσῆρθε σὰν κατακτητὴς στὴν Πόλη, πῆγε κατευθείαν στὸν μεγάλο αὐτὸ ναὸ τῆς Ὀρθοδοξίας γιὰ νὰ προσευχηθεῖ στὸν Ἀλλάχ. Ἀπὸ τότε καὶ γιὰ 482 χρόνια ἡ Ἁγία Σοφία ἦταν τζαμί. Τὸ 1935, ὁ ἱδρυτὴς καὶ δημιουργός της σύγχρονης Τουρκίας, ὁ Μουσταφὰ Κεμὰλ Ἀτατούρκ, στὰ πλαίσια τῆς ἐγκαθίδρυσης κοσμικοῦ κράτους, τὴν μετέτρεψε σὲ μουσεῖο. Τὸ πόσο εὔστοχη ἦταν αὐτὴ ἡ πράξη τοῦ Μουσταφᾶ Κεμάλ, φάνηκε τὰ ἑπόμενα χρόνια καθὼς ἡ Ἁγία Σοφία ἦταν πρώτη σὲ ἐπισκέψεις ἀπὸ τοὺς ξένους τουρίστες ποὺ ἐπισκέπτονταν τὴν Τουρκία καὶ κυρίως ἀπὸ τοὺς Ἕλληνες καὶ ἄλλους Ὀρθόδοξους. Ἡ σπουδαιότητα αὐτοῦ του ἀρχιτεκτονικοῦ θαύματος τῆς Ὀρθοδοξίας, φάνηκε καὶ ἀπὸ τὴν ἀνακήρυξή του σὲ ἕνα ἀπὸ τὰ 8 μεγάλα θαύματα τοῦ κόσμου ἀπὸ τὴν Οὐνέσκο, γεγονὸς ποὺ συνέβαλλε ἀκόμα περισσότερο στὴν αὔξηση τῶν ἐπισκεπτῶν ποὺ πληρώνουν εἰσιτήριο γιὰ νὰ εἰσέρθουν στὸν ναὸ γεμίζοντας τὰ τουρκικὰ ταμεῖα μὲ ξένο συνάλλαγμα.
Χαρακτηριστικὰ εἶναι τὰ νούμερα ποὺ ἔδωσε στὴν δημοσιότητα στὶς 25 Ἰανουαρίου ἡ Γενικὴ Διεύθυνση Μουσείων τῆς Τουρκίας, καθὼς καὶ τὸ ὑπουργεῖο Τουρισμοῦ, σύμφωνα μὲ τὰ ὁποία τὴν περασμένη χρονιὰ 3 ἑκατομμύρια 345 χιλιάδες 347 ἄτομα, ἐπισκεφτῆκαν τὴν ἁγία Σοφία, καθιστώντας τὸν μεγάλο αὐτὸ ναὸ τῆς ὀρθοδοξίας πρῶτο σὲ ἐπισκεψημότητα ἀπὸ τοὺς ξένους τουρίστες. Στὴν τρίτη θέσημ μετὰ τὸ γνωστὸ ἀνάκτορο τοῦ Topkap?, ἔρχεται ἡ ἑλληνικὴ πόλη τῆς Ἐφέσου, ποὺ ἐπίσης εἶναι μεγάλο κέντρο προσέλκυσης τουριστῶν καὶ στὴν συνέχεια ἀκολουθοῦν οἱ λαξευτὲς ἐκκλησίες τῆς Καππαδοκίας, ἄλλο ἕνα θαυμαστὸ δημιούργημα τῆς ὀρθοδοξίας, καθὼς καὶ ἡ Παναγία Σουμελὰ τοῦ Πόντου, ἡ ὁποία τὰ τελευταία χρόνια ἀναβαίνει συνεχῶς σὲ ἀριθμὸ ξένων ἐπισκεπτῶν, καθιστώντας καὶ αὐτὸ τὸ ἀξιοθαύμαστο δημιούργημα τῆς ἑλληνικῆς Ὀρθοδοξίας σὰν ἕνα ἀπὸ τὰ πιὸ ἐπικερδῆ μνημεῖα γιὰ τὸν τουρκικὸ τουρισμό.
Ἐνῶ λοιπὸν ἐμεῖς γιὰ ἄλλη μία φορὰ ἔχουμε «παραμυθιαστεῖ» ἀπὸ τὶς τουρκικὲς ἐξαγγελίες γιὰ τὸ ἄνοιγμα τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τῆς Χάλκης, (καὶ μακάρι νὰ διαψευστοῦμε), ἡ ἰσλαμικὴ κυβέρνηση τοῦ Ἐρντογᾶν ἐπεξεργάζεται σχέδια γιὰ τὴν ἐκ νέου μετατροπὴ τῆς ἁγίας Σοφίας Κωνσταντινούπολης σὲ μουσουλμανικὸ τέμενος.
Ἀλήθεια σὲ μία τέτοια προοπτικὴ ποιὰ θὰ εἶναι ἡ δική μας ἀντίδραση;
Ὅπως εἶναι γνωστὸ ἡ Ἁγία Σοφία Κωνσταντινούπολης μετὰ τὴν ἱστορικὴ πτώση τῆς Πόλης, τὸ 1453, μετατράπηκε σὲ μουσουλμανικὸ τζαμὶ καθὼς ὁ Μωάμεθ ὁ Πορθητὴς μόλις εἰσῆρθε σὰν κατακτητὴς στὴν Πόλη, πῆγε κατευθείαν στὸν μεγάλο αὐτὸ ναὸ τῆς Ὀρθοδοξίας γιὰ νὰ προσευχηθεῖ στὸν Ἀλλάχ. Ἀπὸ τότε καὶ γιὰ 482 χρόνια ἡ Ἁγία Σοφία ἦταν τζαμί. Τὸ 1935, ὁ ἱδρυτὴς καὶ δημιουργός της σύγχρονης Τουρκίας, ὁ Μουσταφὰ Κεμὰλ Ἀτατούρκ, στὰ πλαίσια τῆς ἐγκαθίδρυσης κοσμικοῦ κράτους, τὴν μετέτρεψε σὲ μουσεῖο. Τὸ πόσο εὔστοχη ἦταν αὐτὴ ἡ πράξη τοῦ Μουσταφᾶ Κεμάλ, φάνηκε τὰ ἑπόμενα χρόνια καθὼς ἡ Ἁγία Σοφία ἦταν πρώτη σὲ ἐπισκέψεις ἀπὸ τοὺς ξένους τουρίστες ποὺ ἐπισκέπτονταν τὴν Τουρκία καὶ κυρίως ἀπὸ τοὺς Ἕλληνες καὶ ἄλλους Ὀρθόδοξους. Ἡ σπουδαιότητα αὐτοῦ του ἀρχιτεκτονικοῦ θαύματος τῆς Ὀρθοδοξίας, φάνηκε καὶ ἀπὸ τὴν ἀνακήρυξή του σὲ ἕνα ἀπὸ τὰ 8 μεγάλα θαύματα τοῦ κόσμου ἀπὸ τὴν Οὐνέσκο, γεγονὸς ποὺ συνέβαλλε ἀκόμα περισσότερο στὴν αὔξηση τῶν ἐπισκεπτῶν ποὺ πληρώνουν εἰσιτήριο γιὰ νὰ εἰσέρθουν στὸν ναὸ γεμίζοντας τὰ τουρκικὰ ταμεῖα μὲ ξένο συνάλλαγμα.
Χαρακτηριστικὰ εἶναι τὰ νούμερα ποὺ ἔδωσε στὴν δημοσιότητα στὶς 25 Ἰανουαρίου ἡ Γενικὴ Διεύθυνση Μουσείων τῆς Τουρκίας, καθὼς καὶ τὸ ὑπουργεῖο Τουρισμοῦ, σύμφωνα μὲ τὰ ὁποία τὴν περασμένη χρονιὰ 3 ἑκατομμύρια 345 χιλιάδες 347 ἄτομα, ἐπισκεφτῆκαν τὴν ἁγία Σοφία, καθιστώντας τὸν μεγάλο αὐτὸ ναὸ τῆς ὀρθοδοξίας πρῶτο σὲ ἐπισκεψημότητα ἀπὸ τοὺς ξένους τουρίστες. Στὴν τρίτη θέσημ μετὰ τὸ γνωστὸ ἀνάκτορο τοῦ Topkap?, ἔρχεται ἡ ἑλληνικὴ πόλη τῆς Ἐφέσου, ποὺ ἐπίσης εἶναι μεγάλο κέντρο προσέλκυσης τουριστῶν καὶ στὴν συνέχεια ἀκολουθοῦν οἱ λαξευτὲς ἐκκλησίες τῆς Καππαδοκίας, ἄλλο ἕνα θαυμαστὸ δημιούργημα τῆς ὀρθοδοξίας, καθὼς καὶ ἡ Παναγία Σουμελὰ τοῦ Πόντου, ἡ ὁποία τὰ τελευταία χρόνια ἀναβαίνει συνεχῶς σὲ ἀριθμὸ ξένων ἐπισκεπτῶν, καθιστώντας καὶ αὐτὸ τὸ ἀξιοθαύμαστο δημιούργημα τῆς ἑλληνικῆς Ὀρθοδοξίας σὰν ἕνα ἀπὸ τὰ πιὸ ἐπικερδῆ μνημεῖα γιὰ τὸν τουρκικὸ τουρισμό.
Ἐνῶ λοιπὸν ἐμεῖς γιὰ ἄλλη μία φορὰ ἔχουμε «παραμυθιαστεῖ» ἀπὸ τὶς τουρκικὲς ἐξαγγελίες γιὰ τὸ ἄνοιγμα τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τῆς Χάλκης, (καὶ μακάρι νὰ διαψευστοῦμε), ἡ ἰσλαμικὴ κυβέρνηση τοῦ Ἐρντογᾶν ἐπεξεργάζεται σχέδια γιὰ τὴν ἐκ νέου μετατροπὴ τῆς ἁγίας Σοφίας Κωνσταντινούπολης σὲ μουσουλμανικὸ τέμενος.
Ἀλήθεια σὲ μία τέτοια προοπτικὴ ποιὰ θὰ εἶναι ἡ δική μας ἀντίδραση;